tiistai 28. huhtikuuta 2015

mystiset luonnemuutokset

Jokainen pitkän matkan roolipelaaja on törmännyt tähän kyseiseen ongelmaan, eli hahmojen mystiset luonnemuutokset kesken pelin - erityisesti tappelupelin.

X on oikeudenmukainen, pitää uusista tuttavuuksista, saattaa toisinaan takerrella sanoissaan ja ihastuu helposti. Pääasiassa X'ää voisi kuvailla perustallaajaksi, joka pitää kaveriensa puolia ja silloin tällöin kun ujoudestaan uskaltautuu, voi jopa puolustaa tuntematonta hädässä. Tässä siis nopeasti heitetty esimerkkihahmomme.

Luonnemuutokset hahmon elämän varrella ovat tietenkin ok ja jopa toivottuja. Se on yksi tapa kehittää hahmoa, eli laittaa se oppimaan ja näkemään asioita uudesta näkökulmasta. Erityisesti jos aloitat pelaamaan hahmolla jo nuorella iällä, on huomattavasti realistisempaa, ettei sen nuorisoluonne seuraa sitä läpi elämän.

Ne muutokset mistä nyt puhun, eivät tapahdu pikku hiljaa vaan sormia napsauttamalla kesken pelin - tietenkin juuri silloin, kun oma hahmo on loukkaantumassa tai tulossa nolatuksi, tai vastaavaa "näin ei tapahdu mahtavalle hahmolle" kategoriaan kuuluvaa. Aiheeni on siis osa loppumatonta harhaluuloa, millainen hahmon pitäisi olla. Hyvä ja mahtava, kaunis ja komea, voimakas ja aina nokkelampi kuin muut. Tämän kaiken voisi tietenkin tiivistää "tylsäksi hahmoksi", kun samat ominaisuudet yhdistyvät samassa hahmossa, joka ei koskaan epäonnistu suunnitelmissaan ja "jostain syystä" (lukekaa metapelaus) tietää aina miten toimia onnistuakseen.

Riitatilanne - näin pikkuisesta kasvaa merimies

Esimerkkihahmo X on joutunut riitaan toisen, kovapäisen hahmo Y'n kanssa. Toiselle hahmolle, jonka luonteeseen kuuluu tulisuus ja jolle on normaalia hyökätä sanoin ja voimin kovalla voimalla, on aivan oletettavaa että se myös tekee niin. Y'n sanavalikoimaan kuuluu riitatilanteessa pääasiassa kirosanat ja muut halventavat ilmaisut. Yllätyksenä X'stä hyppää esiin samanlainen merimies, jota sen luonteessa ei kuitenkaan mainittu missään vaiheessa. X'n muista luonteenpiirteistä ei myöskään voi mitenkään päätellä, että se ryhtyy sanaharkkaan kovin ottein. On siis hyvin mielenkiintoista, että X'stä paljastuu tällainen puoli juuri tässä tilanteessa, missä sitä yritetään nolata. Kirsikkana kakun päällä sanaharkan yhteydessä X'stä tulee ylimielinen ja se korostaa omia tekojaan ja sanojaan parempina. (tai jopa ulkonäköään) X on yhtäkkiä täysin päinvastainen, kuin mitä sen luonteessa on sanottu, vaikka luonteen tarkoitus on nimenomaan käydä hahmo päällisin päin läpi ja selostaa sen käytöstä. Piilossa olevia piirteitä on jokaisessa, mutta ne ovat yleensä pieniä. Iskän lempitytöstä kasvoi hetkessä itsepäinen vahva nainen, "koska hei, eihän se sovi että hahmoni nolattaisiin näin kaikkien pelaajien edessä".

Tässä tilanteessahan ei olisi mitään valittamista silloin, jos X'n luonteeseen olisi vain lisätty esimerkiksi pieni lause, että kiihtyessään hahmoa ei mikään pidättele. Muutoin tilanteesta saa juuri kertomani kuvan, että pelaaja haluaa vain suojella hahmonsa mainetta. (vaikka näin ei edes välttämättä olisi)

"En edes koskaan rakastanut sinua"

Tämä lause on täysin normaalia hahmolle joka jätetään kylmästi ja joka saa päälleen vielä naurut rakkaaltaan. Se, mikä tilanteesta tekee hämmentävää, on kun pelaaja väittää samaa. Jos aiemmin hahmon tunteita toista kohtaan on kuvailtu ruusuisiksi, niin eivät ne hetkessä katoa ja on tökeröä väittää ettei hahmo koskaan tuntenut niin. Jos hahmon feikit tunteet olisi tuotu esiin jo itse suhteessa, ei tämä olisi silloin ongelma. Nyt tästä saa jälleen samanlaisen kuvan kuin edellisessä kohdassa, että hahmoa halutaan vain suojella. "Eihän kukaan voi jättää minun hahmoani".

Romanttisten suhteiden purkamisesta saa aina hyvää matskua hahmoon, joten miksi mahdollisuus jätetään käyttämättä?

Hahmo X ei luota hahmoon Y, koska pelaaja on nähnyt Y'n pettävän kaverihahmon toisessa pelissä

Muuta sanottavaa ei olekaan. Pelaaja ei aina tietoisesti metapelaa, mutta metapelaa kuitenkin. Tiettyyn hahmoon, joka koetaan pahana tai joka on nähty aiemminkin epäilyttävissä merkeissä, ei haluta luottaa. Todennäköisesti pelaaja ei halua saattaa omaa hahmoaan ongelmiin, vaikka siitähän pelaamisessa on kyse: yllätyksistä ja siitä, ettei itse voi päättää koko tarinan kulkua. Melko harvoin tilanteet johtavat hahmon kuolemaan, joten kannustan kaikkia tarttumaan härkää sarvista ja katsomaan mitä käy. (tappamisen sirkusta ei kukaan jaksa joka viikko, sellainen pelaaminen on turhan yksinkertaista)

Oma ongelmani nykyään on se, että kukaan ei tarjoa hahmoilleni (tai en ainakaan koe että näin olisi) mahdollisuutta tarttua tilanteeseen, missä oma hahmoni ei voikaan vaikuttaa kaikkeen. Olen tottunut vetämään juttuja itse ja jakamaan muille hahmoille tehtävät, mutta nykyään kaipaan sitä itse. En halua tietää miten kaikki päättyy ja pitää lankoja käsissä! :)

//Tällä hetkellä menen epäaktiivisena pelaamisen puolella, joten tarkoitan yleisesti ottaen koko kevättä, en vain tätä kuukautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

• Käytä asiallista kieltä.
• Kunnioita jokaisen omaa mielipidettä vaikka omasi olisikin eri.
• Aihetta saa täydentää omasta puolesta.
• Jos mielipiteesi on jyrkästi vastaan, perustelu olisi mukavaa. Se voi auttaa kirjoittajaakin näkemään asian eri kannalta.