torstai 13. elokuuta 2015

kopioiminen

Tämän postauksen piti automaattisesti tulla julki jo 5.8. mutta ilmeisesti mokasin jotain. Hups.

Joku kopioi toisesta roolipelistä tekstejä, kuvia, hahmoja tai ylipäänsä ideaa ja pelimaailmaa. Kopiointi voi olla suoraa tai epäsuoraa, tekstejä on voitu muokata mutta asia on edelleen sama. Kun uhriksi joutunut ylläpito huomaa asian, alkaa toiminta. Yksi pitkä ja aggressiivinen viesti ylläpidolta tai jäsenien vihaviestien pommitus vieraskirjaan. Tämä on varmasti tuttu kuvio, oli kyse sitten roolipelin tai minkä tahansa asian kopioimisesta. Ja täysin ymmärrettävää, että toinen osapuoli on vihainen. Häneltä on varastettu jotain luvatta ja sellaisella on tapana olla negatiivinen vaikutus ihmisiin.

Kuitenkin haluaisin nostaa esille myös itse tekijän tässä tilanteessa. En ole moneen roolipelin kopiointiin törmännyt, joten en osaa sanoa, onko reagointi kopioimiseen parantunut vai onko se edelleen perinteistä ydinsotaan lähtöä. Kysymykseni kuuluu: oletko koskaan miettinyt, miltä tekijästä on tuntunut, kun olet sen sotajulistuksesi huutanut?

Tekijä on tehnyt väärin kopioidessaan luvatta, enkä halua kieltää uhria pidättelemästä vihaa. Kuitenkin jokainen voi itse päättää, miten haluaa käyttäytyä ja millaisen kuvan itsestään antaa. Oletko se hullu huutava akka/ukko vai asiallinen ja kuuntelevainen keskustelija? Annatko kopioijalle mahdollisuuden selittää ja pyytää anteeksi, ilman nöyryytystä, vai menetkö suoraan mahdollisimman julkiselle paikalle julistamaan kuolemantuomiota?

Olen itse sortunut nopeisiin johtopäätöksiin, mutta muistini ei kerro yhtään tapausta, missä olisin oikeasti raivonnut kopioimisesta. Kyllä, silloin alle 10-vuotiaana tuli huudettua kun lemmikin kuvaa kopioitiin. Mutta jälkikäteen näen sen ihan ok asiana, kun kyse oli pienestä lapsesta. Itse en ainakaan lähes täysi-ikäisenä oleta lapselta samanlaista käytöstä kuin oman ikäiseltä. Ja vaikka kyse olisikin minua vanhemmasta, joka kopioi, niin virheistä oppii eikä oppiminen katso ikää. Kaikki tekevät niitä virheitä, toiset lapsena ja toiset myöhemmin.

On aika järkyttävää että nuoria pelotellaan vankilalla. "Jos et poista tätä, ilmoitan poliisille ja voit joutua vankilaan." Kuka oikeasti sanoo noin alle 15-vuotiaalle?

Tuntuu että nykyään kopiointi on niin valtava virhe, ettei sen jälkeen voi näyttää naamaa missään. Nimimerkki pitää vaihtaa, piirroksia ei voi ladata koska joku tunnistaisi tyylin, itsestä ei voi kertoa liikaa ettei kukaan yhdistä edelliseen nimimerkkiin. On surullista että pitää muuttua toiseksi ihmiseksi, että uskaltaa pyöriä rakkaan harrastuksen piireissä.

Minusta on hyvä pysyä edelleen samana ihmisenä ja nimimerkkinä kopioinnin jälkeen jos se ei aiheuta itselle ahdistusta ja pelkoa. Eiköhän jokainen halua olla oma itsensä ihan vapaasti ilman piilottelua.

Tärkeintä kopioinnin jälkeen on aina ottaa opiksi ja pyytää anteeksi. Se pieni sana ja pieni selitys voi poistaa ikuiset bannit roolipelistä ja olet taas tervetullut. Sen sanan sanominen tuntuu vain olevan hiton vaikeaa nykyään. Ei ole iso juttu, ellet tee siitä isoa.

Älä silti oleta että saisit anteeksi, vaikka tietenkin yhden kopioinnin jälkeen sanoisin, että se on melkeinpä jokaisen velvollisuus osata antaa anteeksi. Jos olet tehnyt saman useasti, niin siinä tapauksessa on parempi pyytää anteeksi ja pysyä kauempana ihmisestä, joka ei halua olla kanssasi tekemisissä.

2 kommenttia:

  1. En ole koskaan itse tullut suoranaisesti kopioiduksi, mutta olen päässyt seuraamaan sivusta, kun entisen ylläpitäjätutun roolipeliä ja grafiikkoja kopioitiin. Tai näin hän ainakin väitti samalla, kun järjesti pyhää ristiretkeä kopioijan vieraskirjaan koko roolipelinsä voimin. Minua yhä puistattaa muistella kyseisiä sotaretkiä, joiden tarkoitus oli kerralla murskata kopio, juuri poliiseilla ja muilla rangaistuksilla uhkailemalla.

    Kopioiminen ei tietenkään ole kohteliasta, mutta roolipelimaailmassa on vaikea määritellä, mikä kuuluu roolipelin tekijänoikeuksiin. Tuskin kenenkään peli-idea on niin täysin uniikki, ettei pohjimmiltaan samanlaista ideaa löydy. Voisin myös kyseenalaistaa, onko tietyn roolipeli-idean monopolisoiminen yhden ainoan ylläpitäjän alaisuuteen ihanteellinen päämäärä ja tavoite.

    Tietynlaista kopiointia saa ja mielestäni pitääkin olla, mutta se ei saa olla suoraa kilpailua alkuperäisen kanssa, vaan oma parannusyritys yksityiskohtiin, jotka eivät toisessa versiossa toimi. Tällä tavalla toimivat myös oikean maailman yritykset ja kaikilla on mahdollisuus valita, missä pelaavat.

    Näin ainakin omasta mielestäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos paranneltu versio eroaa tarpeeksi alkuperäisestä, eikä yritä suoraan hyötyä vain alkuperäisen roolipelin ideasta ja valmiiksi luomasta pohjasta, niin kopioiminen (vai pitäisikö sanoa vaikutteiden ottaminen) on ok. Itse kuitenkin pyrkisin ennemmin esittämään parannusehdotukset alkuperäiselle pelille, jolloin uuden samankaltaisen luominen ja pienen pelaajakunnan entistä suurempi jakaminen ei olisi tarpeellista. Mieluummin siis parantaa sitä roolipeliä, millä on jo pelaajia ja mikä on jo käynnissä, kuin aloittaa kokonaan uutta.

      Tietty muutokset riippuvat aina ylläpidosta. Jos kyse on suurista asioista tai roolipelin alkuperäisen tarkoituksen muuttamista, voi juttu olla hankalampi saada läpi.

      Poista

• Käytä asiallista kieltä.
• Kunnioita jokaisen omaa mielipidettä vaikka omasi olisikin eri.
• Aihetta saa täydentää omasta puolesta.
• Jos mielipiteesi on jyrkästi vastaan, perustelu olisi mukavaa. Se voi auttaa kirjoittajaakin näkemään asian eri kannalta.