tag:blogger.com,1999:blog-7130540098937923392.post820010084561989924..comments2022-07-30T18:07:09.509+03:00Comments on Hopeakettu: HerrasmiespelaaminenUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7130540098937923392.post-20233391026539150682019-02-04T00:50:45.194+02:002019-02-04T00:50:45.194+02:00Kiitos kommentistasi! Allekirjoitan myös mainitsem...Kiitos kommentistasi! Allekirjoitan myös mainitsemasi "ei mun hahmo koskaan tekisi noin" -tilanteen, josta olen ehkä joskus maininnut aiemmissa postauksissani. Parhaassa tilanteessa pelaaja, joka torjuu toisen aloitteen, keksii jotain uutta sen tilalle tai hieman muokkaa aloitetta sopimaan oman hahmonsa toimintaan. Pelkkä torjuminen ilman, että hahmo tarjoaa mitään takaisin, on yleensä nähty ropepiireissä tylsänä ja epäihanteellisena. Usein torjumisen taustalla on nimenomaan "no kun ei minun hahmoni" -ajattelu, mikä on henk.koht. mielestäni omaan nilkkaan ampumista. Joustavuus, niin pelaajana kuin hahmon persoonallisuudessa, on avaintekijä yhteisessä tarinankerronnassa. Jos idea ei sellaisenaan sovi omalle hahmolle, niin sitä voi aina muokata tai keksiä jotain täysin uutta tilalle.<br /><br />On myös totta, että "kilttinä pelaajana" jää helposti "määrätietoisten" pelaajien jalkoihin. Tähän en oikeastaan osaa sanoa mitään vinkkiä, paitsi että omat juonet kannattaa silloin solmia sellaisten pelaajien kanssa, joiden pelityyli sopii itselle. Kynnysmattona menettää helposti oman inspiraation pelaamiseen. Toki tällainen vaatii hieman muiden pelaajien suosimista ja ehkä jopa muiden välttämistä, mutta mielestäni maltillinen "porukoiden luominen" on luonnollista suurissa roolipeleissä. Kun pelaajia on useita kymmeniä, eivät kaikki mitenkään voi mennä yksi yhteen pelityylien kanssa. Kaikkien kanssa voi pelata, mutta juonia ei tarvitse pakottaa sellaisten pelaajien kanssa, joiden pelityyli talloo ei-niin-rynnäköllä -pelaajia.Amshttps://www.blogger.com/profile/15313282099654853979noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7130540098937923392.post-49160874005810597762019-02-01T12:44:38.142+02:002019-02-01T12:44:38.142+02:00"Tärkeintä on taata miellyttävä pelikokemus k..."Tärkeintä on taata miellyttävä pelikokemus kaikille osallistujille. Huomioi aina vastapelaajasi, hänen rajansa ja tunteensa"<br /><br />Näinpä juuri ideaalitilanteessa. Harmi kyllä moni pelaaja kirjoittaa täysin omista lähtökohdistaan, eikä oikeastaan osaa tai halua ajatella myös sitä, että muutkin saisivat pelistä jotain irti. Tätä olen itse usein ihmetellyt. Jos tarkoitus on kirjoittaa muiden kanssa, eikö nimenomaan se yhdessä asioista sopiminen ole yksi olennaisimmista asioista? Luulen, että moni ei kuitenkaan edes ole tälläisiä asioita juuri pohtinut tai ottaa vain muiden yhteistyökyvyn itsestäänselvyytenä. Tuntuu aina hassulta kun joku kyselee vaikkapa peliseuraa, mutta sitten reagoi jokaiseen ehdotukseen tyylillä "ei mun hahmo koskaan tekisi noin/joutuisi tollaiseen tilanteeseen" sen sijaan, että tarttuisi siihen toisen ehdotukseen. No jos hahmo joutuisikin hankalaan tilanteeseen (joskus niin käy) niin miten se yrittäisi siitä tilaantesta selvitä? Välillä mietin, miksi tietyt pelaajat edes kirjoittavat muiden kanssa, jos oikeastaan se, että muiden hahmot reagoisivat (joskus mahdollisesti negatiivisesti) pelaajan hahmon tekemisiin. Jos minkäännäköinen palaute tai yllätyksellisyys ei ole toivottua, niin eikö olisi mukavampaa vain kirjoittaa sama juttu yksin? <br /><br />Olen itse pelaajana aika lailla sinun kuvaamasi "herrasmiespelaajan"-tyyppinen, mutta välillä se on aika turhauttavaa, sillä helposti jää vain muiden jalkoihin ja päätyy muiden viihdyttäjäksi ja näiden juonien mahdollistajaksi, jos ei itse lähde itsekkäästi ajamaan myös omaa etuaan. Tämä on todella surullista ja yksi iso syy, miksi olen monasti miettinyt ropettamisen lopettamista. Onneksi on myös niitä muita huomioon ottavia pelaajia, jotka yllättävät sitten taas positiivisesti :)<br /><br />Kiitos tästä postauksesta, ehkä joku lukee tämän ja alkaa miettiä vähän myös muidenkin pelaajien tarpeita, mielenkiinnonkohteita ja tunteita. Usein pelaamisesta tulee vain hauskempaa, kun tilanne on tasapuolinen ja molemmat saavat siitä kunnolla jotain irti :)Anonymousnoreply@blogger.com