sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

chatpelin miinukset

Koska mikään ei ole täydellistä ja niin väittäminen olisi tyhmää - chatpelin miinukset siis.

Sitoutuminen

Chatpeli vaatii omistautumista ja se syö valtavasti aikaa pelaajalta. Kuinka monta tuntia kuukaudessa käytät roolipelaamiseen? Jo päivässä pelkän yhden pelin pelaaminen voi kestää 2-5h ja vieläkin pidempään. Jokainen pidempiaikainen chatpelaaja on varmasti pelannut lähes kirjaimellisesti päivän kestäneen pelin. (minä ainakin, monesti) Peli aloitetaan aamupäivällä ja lopetetaan myöhään illalla. Se voi johtua hitaasta kirjoittamisesta tai sitten hahmoilla vain yksinkertaisesti on niin paljon läpikäymistä. Koko tuo peliaika istutaan lähes putkeen koneen äärellä. Välillä käytetään koira tai kala (lol) ulkona ja käydään syömässä. Kun ei ole omaa vuoroa voi piirtää, tehdä koulutehtäviä, kirjoittaa toista roolia jos pelaa kahta peliä yhtä aikaa, katsoa ohjelmaa tai vain jutella muiden kanssa. Siinä se aika kuluu rattoisasti, ellei niskoihin tai silmiin koske - mikä on yleensä pitkän pelisession palkinto nukkumaan mennessä.

Aktiivisuus

Pelaajalle jolla ei ole aikaa istua edes sitä 2-3h koneella kerralla, on chatpeli melko hankala. Aktiivinen pelaaja pystyy pelaamaan vähintään kerran viikossa yhden pelin - tämä riippuu tietenkin roolipelin yleisestä aktiivisuustasosta. Zingerissä aktiivisimmat pelaajat pelaavat ainakin joka toinen päivä. Chatpeleissä ja foorumipeleissä on siis selkeä ero, minkälainen on aktiivinen pelaaja. Chatissa aktiivinen pelaaja pelaa siis sanotaanko neljä kertaa viikossa pelin alusta loppuun. Foorumissa (oletan) pelaaja pelaa useampaa peliä yhtä aikaa, jokaisella hahmolla saaden ainakin yhden pelin päätökseen viikon aikana. (en tiedä, onko tapana aloittaa useampi peli samalla hahmolla, vaikka edellistä ei olisi saatu päätökseen) En tiedä kuinka nopeasti foorumeissa pelattavat pelit keskimäärin kestävät, olisiko 2-4 päivää? Kertokaa toki jos tiedätte.

Nettiyhteys- ja chatongelmat

Tuttu ongelma monille: netti sanoo itsensä irti pelin ollessa kesken tai sitten chat. Peli voi jäädä takaumaksi, mikä ei tietenkään ole ongelma jos toinen pelaaja on myös jollain tasolla aktiivinen. Jos pelaajaa ei näy eikä kuulu seuraavina päivinä, on se yksi kamalimmista fiiliksistä ikinä. Pahimmassa tapauksessa peli pitää vain unohtaa ja ignoorata, koska vastapelaaja ei saavu pelaamaan peliä pois. Onneksi nämä ongelmat eivät ainakaan omalla kohdalla ole yleisiä.

Chatin löytäminen

Päänsärkyä aiheuttava ongelma. Mistä siedettävä chat? Koodaaminen ei ole jokaisen heiniä, eikä netistä tunnu löytyvän roolipelaamiseen sopivia chatteja. Merkkiraja on usein säälittävän pieni tai chattiin pääsee kuka vain joka tietää linkin. Itse perfektionistina haluan myös vaikuttaa chatin väreihin ja mahdollisimman moniin yksityiskohtiin. Tämä ei ole mahdollista juuri missään ilmaisessa chatissa, enkä kehtaa enempää roolipelin ylläpitämisestä maksaa. Domainia enempää en maksa harrastuksesta, minkä joudun itse itselleni tarjoamaan. (ainakaan tässä vaiheessa elämää)

Vanhojen pelien lukeminen

Ennen pitkää kaikki häviää chatista. Yleensä jo päivän poissaolon jälkeen ei pääse lukemaan kaikkia pelejä alusta asti. Tämä riippuu pelin aktiivisuudesta ja kuinka innokkaasti pelaajat ovat pelanneet. Joskus on ihan hyvä, etteivät kaikki tiedä kaikesta. Se laskee metapelaamisen todennäköisyyttä, kun edes itse pelaaja ei ole tietoinen asioista.

Mikä on mielestäsi huonoa chatissa? Nyt saa valittaa! :)

4 kommenttia:

  1. Moikka! Tulin kommentoimaan näin yleismaallisesti enkä vain tätä tekstiä! Koska siis aivan mahtavaa bongata bloggerista toinenkin roolipelaamiseen liittyvä blogi! Itse olen puolisen vuotta pitänyt tuollaista foorumiroolaamiseen ja nettiroolaamiseen yleisesti keskittyvää blogia. :D Ja tästä sun blogista niin kamalan innostuneena tulin kehumaan ja samalla kysymään että lähtisitkö linkinvaihtoon? Meinaan olisi kiva saada näkyvyyttä roolipelibloggaajille ja sen voisi aloittaa yhteistyöllä. Mitäs sanot? Viitsisitkö heittää vastausta meiksin blogin vieraskirjaan; http://sokeayksisarvinen.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kehuista! Käyn vastailemassa. :)

      Poista
    2. Itseasiassa nyt kun tulin käymään uudestaan, tajusin unohtaneeni kommentoida varsinaista blogitekstiäsi kokonaan vaikka piti! :D Mutta mielenkiintoista kuulla chatpeleistä.. Ja tuolla kun kysyit että kuinka kauan foorumilla yksi peli voi kestää niin oikeastaan se riippuu niiiin paljon pelistä ja peliseurasta. Jotkut pelit pelataan illan aikana, toiset taas voivat kestää jopa vuoden! Itse olen ollut yhdessä pelissä, jossa oli samaan aikaan viisi pelaajaa hahmoineen mukana ja no.. Kaikki eivät päässeet joka päivä tai joka viikko vastaamaan joten peli venyi ja venyi. Se oli pikkujoulupeli joten alotettiin se joulun alla ja.. päätettiin yhteisymmärryksessä seuraavana jouluna. xD Mutta tämä on mielestäni jo aika ääripää!
      Yleensä pelit kestävät ehkä siitä 1-7 päivästä sinne kuukauten, voisin sanoa arviolta. (:

      Poista
    3. No huhhuh, vuoden. xD Siinä saa olla aika kärsivällinen ettei kyllästyminen iske. Mutta mukava kuulla tuosta peruspituudesta, oli siihen suuntaan mitä ajattelinkin. Jos sitä joskus itsekin jaksaisi ja aika riittäisi kokeilemaan foorumipelaamista. Sitä odotellessa. 8)

      Poista

• Käytä asiallista kieltä.
• Kunnioita jokaisen omaa mielipidettä vaikka omasi olisikin eri.
• Aihetta saa täydentää omasta puolesta.
• Jos mielipiteesi on jyrkästi vastaan, perustelu olisi mukavaa. Se voi auttaa kirjoittajaakin näkemään asian eri kannalta.