maanantai 24. huhtikuuta 2017

mitä roolipelimaailma tarvitsee?

Pysyvyyttä. Sitoutumista. Yhtenäisyyttä.

Nettiroolipelit pitäisi kerätä yhteen viralliseen, pysyvään ja varmaan paikkaan

Sellaiseen, minkä toiminnan lopettamista ei tarvitse pelätä. Sellaiseen, mikä ei ole vain ylläpitäjänsä luomus, vaan joka palvelee koko ropeyhteisöä. Mikäli ylläpito lopettaisi, hän/he etsisivät uuden tilalleen eivätkä sulkisi koko sivustoa. Nettiroolipelien maailma tarvitsee varmuutta.

Sain tämän idean itse asiassa Virtuaalista ratsastajainliittoa selatessani. En ole koskaan ollut mukana harrastuksessa, mutta olen pikku hiljaa siirtynyt mainostamaan omaa roolipeliäni myös virtuaalitallien puolelle. Satunnaisilla talleilla järjestetään hoitajatoimintaa, päiväkirjatoimintaa yms. mikä vastaa hyvin roolipelaamista ja on hyvä alku sille. Toisin sanoen, yritän löytää uusia kohteita, joille tarjota roolipelaamista. En pyöri vain roolipelien sivuilla, vaan levittäydyn virtuaalitalleihin/-kenneleihin ja personal sivustoille (taide ja tarina).

Mielestäni yksi nettiroolipelien pahimpia ongelmia ovat ylläpitäjien hairahdukset ja nopeasti kuolevat innostukset. Juuri kun luulee löytäneensä kivan paikan, niin muutaman kuukauden päästä se kuolee pystyyn koska ylläpito on kadonnut eikä siihen saa yhteyttä mitään kautta. Ehkä tästä onkin syntynyt pieni pelko, joka pidättelee pelaajia liittymästä uuteen hyvään peliin: mitä jos se lopettaa? Mitä jos ylläpidon innostus loppuu? Ymmärrän tätä täysin.

En sano, että jokaisen ylläpitäjän pitäisi uhrata elämästään valtavaa määrää roolipelilleen tai että roolipeliä pitäisi ylläpitää paskan maku suussa. Tarkoitan sitä, etteivät ylläpidon mieliteot oikein auta nettiroolipelien tämän hetkistä tilannetta. Eikö roolipelin ylläpitäjyyttä voisi siirtää toiselle tai ohjata pelaajia vaikka liittymään toiseen roolipeliin, sen sijaan että on ensin puoli vuotta poissa ja tulee sitten lyömään lapun luukulle sen enempää sanomatta?

Mennään asiaan: nettiroolipelien pitäisi ottaa esimerkkiä virtuaalitallien toiminnasta

Miksi ihastuin VRL-sivuihin niin suunnattomasti? Koska sivut vaikuttavat virallisilta, osaavilta ja sen toiminta näyttää sitoutuneelta. Virtuaalitallit ovat näille harrastajille oikea juttu ja he ovat valmiita sitoutumaan harrastukseensa täysillä. En saa sitä samaa fiilistä kun selaan roolipelejä tai roolipeliyhteisöjä. Jos minun pitäisi valita kumman toimintaan luotan enemmän, valitsisin tietenkin VRL kaltaisen sivuston, kuin rennolla otteella luodun ropefoorumin. Vaikka nämä foorumitkin ovat hyvä idea ja pidän niistä, niin eiköhän se ole jo todettu etteivät ne ole se "thö juttu" millä roolipelit ja pelaajat saadaan yhteen. Joko pelaajat eivät innostu tarpeeksi kirjoitellakseen foorumille tai ylläpito katoaa jälkiä jättämättä.

Virtuaalitalleilla on myös toimintaa ja yhtenäisyyttä aivan eri tavalla kuin roolipeleillä: niillä on yhteistä toimintaa, vuorovaikutusta ja halua toimia yhdessä. Roolipelit kilpailevat jäsenistä ja ainoa yhteinen aktiviteetti ylläpitäjien ja pelien välillä on linkinvaihto. Linkinvaihto ei kovin tehokkaasti "luo toimintaa" saati auta roolipelejä, ylläpitäjiä tai pelaajia kerääntymään yhteen. Ja sitähän roolipelit ovat pitkään halunneet: kerääntyä yhteisöksi ja valistaa harrastuksen iloista muitakin. Mutta se ei ole toiminut, ei toimi nyt eikä se tule tätä menoa koskaan toimimaan.

Ropeyhteisö ei kiinnosta, jos siitä ei saa jotain irti

Olen miettinyt, johtuukohan ropefoorumien hiljentyminen tekemisen puutteesta vai siitä, etteivät pelaajat oikeasti ole kiinnostuneita luomaan yhteisöä. Jälkimmäistä en pidä kovin todennäköisenä tai yleisenä, koska onhan ropefoorumeihin liittynyt ihan kivasti porukkaa. Luulen että kyse on tekemisen puutteesta ja täten toiminnan vähyydestä: miksi liittyä yhteisöön, jos siellä ei edes tapahdu mitään?

Roolipelit perustuvat pitkälti kirjoitettuun tekstiin ja mielikuvitukseen. Sen takia toimintaa on vaikea keksiä: ei roolipeleille voi järjestää samanlaista kilpailua kuin virtuaalihevosille. Ehkä siksi tämä harrastus on myös monilta muilta osa-alueiltaan haastavampi kuin monet nettiharrastukset: koska mitään kiveen hakattuja tapoja, sääntöjä tai toimintaa ei ole. Kilpailutoiminta on lähes mahdotonta (koska kauneuskilpailut ovat kuraa - ei pliis tuoda mitään sellaista roolipelipiiriin), mitään päiväkirja-, tunti- tai hoitotoimintaa ei voi olla eikä myöskään hahmojen myymistä tai kasvattamista. Roolipelien pelaaminen ei ole lainkaan kaavamaista ja siksi se on uudelle harrastajalle niin monimutkainen - mutta samalla vanhalle konkarille monimuotoinen.

Mikä se suuri ideani nyt olikaan?

Virallinen nettiroolipelien sivusto, joka kokoaa yhteen roolipelejä ja harrastajia (ylläpitäjiä ja pelaajia) ja on luomassa yhtä suurta yhteisöä. Järjestämässä jonkinasteista toimintaa: uutisoi nettiroolipelien ilmiöistä ja tapahtumista, opastaa uusia harrastuksen pariin ja tarjoaa jokaiselle pelialustalle (vieraskirja, foorumi, chat) yhtäläisen mahdollisuuden esitellä omaa toimintaansa. Sivusto voisi ylläpitää listaa aktiivisista roolipeleistä (riippuen alustasta, mikä on aktiivinen) ja antaa spotlight-sijaa uusille roolipeleille. Mutta ei hätää: en puhu perinteisestä ropelistasta, minne jokainen nopeasti väkerretty peli pääsee mukaan ja jota selatessa joka toinen linkki on lopettanut tai epäaktiivinen. Tämä lista noudattaisi samaa sääntöä kuin itse virallinen sivusto: se on pysyvä ja se tuo varmuutta. Listalle hyväksyttäisiin vain tietyin kriteerein pelejä (ei elitismiä, mutta laadukkuutta, enkä puhu sivujen ulkonäöstä) ja sitä karsittaisiin reippaasti jotta lista voisi tarjota lukijalleen vain parasta mahdollista. Hyvästi epäaktiiviset, kuukausia päivittämättömät roolipelit.

Mitä yhteisön luomiseen tulee, sivuston tulisi tarjota rekisteröitymismahdollisuus jotta lajin harrastajat saadaan kerääntymään yhteen paikkaan. Enkä nyt tarkoita että luodaan kiva sivu ja sille foorumi. Haluan oikeasti ammattimaisen näköisen ropesivun, jonka kaikki toiminnot ja jäsenmahdollisuudet on ropeyhteisölle suunniteltu!

Jos tällainen projekti laitettaisiin pystyyn, kuinka nopeasti se kuolisi kuten muutkin samankaltaiset?

Tiedän: on ollut monia ropeprojekteja jotka ovat sittemmin hiljentyneet tai eivät koskaan täysin valmistuneet. Siksi painotan sanoja sitoutuminen, pysyvyys ja varmuus. Olen itse ylläpitänyt peliäni nyt lähes 7 vuotta enkä koskaan sinä aikana kadonnut jäljettömyyksiin. Minuun saa aina yhteyden foorumilla viestillä, sähköpostilla tai muiden ylläpitäjien ja valvojien kautta. En ole poissa kuukausia ja palaa sitten ihan kuin kaikki olisi fine, eikä ketään haittaisi poissaoloni.

Näitä kolmea sanaa haluaisin vaatia myös niiltä, jotka joskus koskaan miettivät tämän kaltaisen ropesivuston projektin aloittamista: olethan aivan varma, että pystyt sitoutumaan ainakin vuodeksi eteenpäin tällaiseen projektiin? Ettet ole mukana vain ensimmäistä muutamaa kuukautta innostuksesi viemänä? Ettet katoa vaan sinuun saa AINA yhteyden jotain kautta? Että pystyt myöntämään ajoissa, kun aika ei enää riitä ja jättäydyt nöyrästi pois projektista? Koska tämä projekti vaatisi sitoutuvan ja rehellinen tiimin, joka on valmis laittamaan paljon vapaa-aikaa projektiin ja pystyy tarpeen tullen korvaamaan itsensä paremmalla vaihtoehdolla (rumasti sanottuna).

Uskon, että joku osaava täysi-ikäisten porukka varmasti löytyisi, jolla olisi potentiaalia käynnistää projekti (ja laittaa siihen vähän rahaa esim. kotisivuihin). Kyse on vain siitä, onko heillä aikaa ja intoa. Roolipeleissä on paljon osaavia pelaajia niin kirjoitus-, taide- kuin kotisivupuolella.

Millaisia ihmisiä tämä projekti vaatisi?

Uskon että yksi syy roolipelien tai ropefoorumien kuolemaan on myös ylläpidon haukkaama liian suuri pala. On hienoa lähteä kehittämään sivustoa yksin, mutta se on myös riskialtista. Jotta projekti ei tuntuisi muutamalle ihmiselle kuin toiselta työpaikalta, olisi mielestäni järkevintä hankkia joka "osastolle" oma tiiminsä ja vetäjänsä.

Koodaustiimi, bloggaajat/uutisoijat, pelialustojen esittelijätiimit (vieraskirja, foorumi, chat), jäsenasioiden hoitajat (esim. tuki), listauksen hoitajat jne. Vaikka vain pari ihmistä kykenisi toteuttamaan tämän kaiken, niin pitkällä tähtäimellä on inhimillisempää että jokaisella on oma osa-alueensa eikä kukaan lupaudu tekemään puolia hommista yksin. Näin varmistetaan, että vetäjällä/tiimillä on oikeasti aikaa paneutua siihen omaan alueeseen ja tulos on laadukasta.



Ai että kun innostuin tästä projektista! Kommentoikaa mitä mieltä olisitte ja keksikää lisää haaveita ja unelmia ropemaailmaan tai tähän projektiin. Ehkä joskus tulevaisuudessa unelmiimme vastataan.

4 kommenttia:

  1. Asiallinen projektivisio. Satuin lukemaan tämän vähän oman juttuni vierestä (harrastan pöytäroolipelejä), ja tuosta kuvauksesta tuli mieleeni, että tämä on kuin nenä päähän sen sortin projekti, joista sillä puolella on viime aikoina puhuttu - tsekkaapa tämä "Suomen roolipeliseura" -hanke.

    Näen tuossa siis seuraavat yhteydet:
    1) Tuota SRS-hanketta ollaan puuhaamassa lavean roolipelaamisen käsitteen kautta, eli sikäli kuin siihen löytyy kiinnostuneita mukaan larppaajien, foorumipelaajien, jne. suunnalta, niin siitä vaan.
    2) Seuraa ollaan perustamassa sitä varten, että erilaisten alan kulttuuriaktiivien palveluprojektit saadaan yhden katon alle, jossa niiden hoitamiseen saadaan pysyvyyttä, pitkäjänteisyyttä, enemmän työvoimaa ja mahdollisuus yksittäisten ihmisten luopua joskus pallosta ilman, että toiminta tyssää siihen.
    3) SRS:n toiminnan luonteen vuoksi sille kaavaillaan sellaista kohtalaisen avointa projektivuota, jolla uusia toimintaideoita kehitellään, toteutetaan ja ylläpidetään: ideoita toimintamuodoista vasta kerätään, ja kun voimavaroja saadaan kerättyä ja kartoitettua, niin toimintamuotojakin saadaan sitten lisätä pikku hiljaa.

    Tämä katsauksesi tähän (itselleni melko tuntemattomaan) roolipelaamisen alalajiin sai minut siis miettimään, että olisiko tuossa SRS:ssä jotain sinulle hyödyllistä - joko mallina että miten tällaista yhteisötouhua voisi virallistaa yhdistys-muotoisen toiminnan kautta, tai sitten jopa tuon SRS:n kautta. Sille ollaan kaavailtu perustamiskokousta kesäkuun alkuun, ja miksi ei sinne voisi foorumiroolipelaaja tai useampikin tulla katsomaan, keskustelemaan ja vaikka sitten pitchaamaan seuralle vielä yhtä hanketta lisää toimintasuunnitelmaansa. Minä ainakin katsoisin hyvällä, olisi ihan kiintoisaa tavata jotain foorumiroolipelaajia ja kuulla vähän lisää siitä miten ne pelaavat ja mitä ne sen skenen huolet ovat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasinkin jo aiemmin SRS-suunnitelman, mutta tutustuin hankkeeseen nyt tarkemmin. Olen hieman ristiriitaisella fiiliksellä, että löytyisikö SRS –kaltaiselle yhdistykselle tarpeeksi kannatusta nettiroolipelien puolelta. Yhdistys olisi hieno ja toisi nimenomaan sitä toivottua varmuutta ja pysyvyyttä, mutta toisaalta se on hieman nettiroolipelien yleisiä käytäntöjä vastaan taisteleva. Nettiroolipeleissä melko merkittävässä asemassa (kuten muuallakin netissä) on anonyymiys, mistä pelaajat pitävät hyvin pitkälle kiinni. Niin sanotusti roolipelaaminen ja ”oma elämä” pidetään erillään kuin kaksi eri maailmaa: irl elämässä ei välttämättä puhuta roolipeleistä harrastuksena (varsinkin vanhemmat eläinroolipelaajat voivat kokea epämukavuutta, jos joutuvat avautumaan harrastuksestaan = sitä ehkä pidetään eräänlaisena tabuna, että miksi aikuinen ihminen kirjoittaa tarinoita mielikuvituseläimellä netissä). Kun taas roolipelaamisen puolella pelikavereita/muita harrastajia ei haluta tuoda liian lähelle omaa irl elämää turvallisuus- ja yksityisyyssyistä.

      Toinen tärkeä pointti olisi jäsenyys yhdistyksessä ja sen tuomat kustannukset, mitkä eivät suunnitellun budjetin mukaan ainakaan mitenkään merkittävän korkeilta näyttäneet tavalliselle tallaajalle – eli ihan asiallinen jäsenhinta yhdistyksellä (hyvä!). Se mikä jäsenmaksussa mättää nettiroolipelaajan näkökulmasta on se, että nettiroolipelit ovat aina perustuneet niiden helppouteen ja ilmaisuuteen: nettiroolipelejä voi harrastaa täysin ilmaiseksi (lukuun ottamatta tietenkään nettiyhteyttä yms.) eikä niihin tarvitse erikoisemmin sitoutua. Siksi jäsenmaksu herättää ainakin itsessäni spekulointia, löytyykö joukosta halukkaita maksavia noin muuten ilmaisen harrastuksen parista. Potentiaalisten maksavien jäsenten joukkoa rajaa mahdollisesti myös se, ovatko esimerkiksi alaikäiset kyvykkäitä tai halukkaita maksamaan jäsenyydestä. Nettiroolipelien ikäskaala on laaja, mutta alaikäisten harrastajien määrä on silti erittäin merkittävä, mitä en jättäisi huomiotta tässä tilanteessa.

      Henkilökohtaisesti pidän yhdistyksen tarkoituksesta ja tavoitteesta. Teoriassa se vastaa pitkälti sitä mitä itsekin hain tällä omalla projektin raakileella. Kompastuskiviä nettiroolipelaajien keräämisessä voivat kuitenkin olla jäsenmaksu (koska harrastus on muuten tavalliselle pelaajalle ilmainen) ja kysymys siitä mitä toimintaa nettiroolipelaajille voisi yhdistyksen nimissä järjestää (kunnioittaen anonyymiyttä ja huomioiden merkittävät ikäerot – toiminnan pitäisi olla jotain netissä tapahtuvaa). Myös nettiroolipelaajien hätistely omalta mukavuusalueelta niin viralliseen toimintaan kuin yhdistykseen, voi olla erittäin haastavaa. Kaikki nettiroolipelaamisen liittyvä toiminta (projektit, oppaat harrastukseen, muut sivustot jne.) ovat olleet aina tähän asti täysin harrastajien mielitekoihin ja ”hyvään hyvyyteen” perustuvaa. Niillä ei siis ole tavoiteltu voittoa tai maksettu projektin (tai muun sivun) kustannuksia.

      Mikäli nettiroolipelaajat saataisiin kuplistaan ulos ja mukaan yhdistyksen toimintaan – niin järjestämään kuin liittymään oman roolipelilinjansa (eli nettiroolipelit) toimintaan – niin yhdistys voisi olla täydellinen ratkaisu ongelmaan.

      // Jopa nettiroolipelin sisäiset suuntaukset elävät omissa kuplissaan, eivätkä esim. vieraskirjassa roolipelaavat tai foorumilla roolipelaavat henkilöt välttämättä koskaan pääse oikeasti kohtaamaan toisiaan ja tutustumaan toiseen suuntaukseen/pelialustaan. Siksi väittäisin, että nettiroolipelaajien kuplasta ulos puhaltaminen voi olla aivan äärimmäisen haasteellista – koska sitä ei edes nettiroolipelien sisäisten suuntauksien kohdalla ole osattu tehdä. Meidän ropepiirit on niin sanotusti ”rikki” ja jokainen suuntaus ajautunut omalle, suljetulle reviirilleen. //

      Poista
    2. Tosiaan, mielenkiintoinen tuo yksityisyysnäkökulma - aika selviö kun sanot sen noin, ja tunnen joitakin pöytäroolipelaajiakin jotka eivät halua esim. nimeään nettiin etteivät työnantajat näe että mitä se puuhaa. Yleensä ottaen kuitenkin pöytäroolipelaajat ja larppaajat ovat paljon avoimempia harrastamisestaan, mikä aivan eittämättä johtuu ennen kaikkea siitä, että kotonaan roolipelaava ihminen ei jätä verkkoon pysyviä jälkiä peleistään; jos kaikki pelimme dokumentoitaisiin verkkoon, niin voisi alkaa anonymiteetti houkuttamaan ihan eri tavalla :D

      Mutta siis, mietipä tätä, mitä tulee tuohon ajatukseen yhdistyksestä: tuollaisen SRS-tyylisen kulttuurityöyhdistyksenhän ei tarvitse houkutella kaikkia asianharrastajia jäsenikseen, ja itse asiassa SRS:llä ei tällaista tavoitetta ainakaan tässä kehitysvaiheessa olekaan. Ajatuksena on ennemminkin saada mukaan yhdistyksen jäsenyyteen sellainen kova ydin innostuneita aktiiveja, jotka voivat yhdessä rakentaa näitä "palveluprojekteja" eli erilaisia kulttuurirakenteita roolipeliharrastajien tarpeisiin. Yhdistyksen ensisijainen tavoite ei siis ole tuottaa palveluita jäseniään varten, vaan ennemminkin niin päin että yhdistys auttaa aktivismista kiinnostuneita ihmisiä löytämään samanhenkisiä apulaisia ja rahoittamaan hankkeensa, jotka tuottavat hyötyä koko harrastuskentän hyväksi.

      Tästä näkökulmasta esimerkiksi tämä visioimasi foorumiroolipeliharrastuksen hubisivusto näyttäytyy minulle sellaisena ihan mahdollisena ja rationaalisena asiana, jossa voisin kuvitella SRS:nkin auttavan perusasioiden käyntiin saamisessa. Voisi esimerkiksi olla niin, että SRS kustantaisi palvelintilan (jollainen joka tapauksessa yhdistykselle hankitaan muita hankkeita varten) ja maksaisi domainin tämän tapaiselle projektille, vaikka pääosa sen varsinaisesta käytöstä ja ylläpitoaktiivisuudesta tulisikin anonyymikäyttäjiltä, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä tai maksa mitään maksuja. Tämähän olisi ihan seuran tavoitteiden mukaista, tuottaa hiekkalaatikko jota roolipeliharrastajat voivat käyttää tarpeidensa mukaan.

      On tietenkin totta, että viime kädessä seura tarvitsee jäsenikseen jonkin verran foorumiroolipeliharrastajia, jotka käyvät vähän kokouksissa ja tapaavat muita seuran jäseniä ja niin edespäin, koska tällä tavoinhan se innostus ja kannatus jonkin asian tekemiseen luodaan, että käydään puhumassa muiden kanssa siitä, että mitä voitaisiin tehdä ja miksi se olisi tärkeää sille tai tälle roolipeliskenen osa-alueelle. Pystyisin kuitenkin kuvittelemaan että ei sen tarvitsisi olla kuin pari kolme ihmistä, jotka uskaltautuvat mukaan, eikä heidän sinänsä tarvitsisi paljastaa verkkopeli-identiteettejään yhdistyksessä; kertoo vaan että olen foorumiropeltaja, en tunne turvalliseksi kertoa että millä nimellä kuljen netissä, mutta että olen kiinnostunut keskustelemaan siitä, että voisiko yhdistys toimia kantaorganisaationa uudelle foorumiropeltajien järjestäytymishankkeelle.

      Voi hyvin kyllä olla, että tämän tyyppinen visio ei ole realistinen huomioiden foorumirope-skenen asenneilmaston - tiedät varmasti paremmin että mikä se tilanne on. Mutta jos tuntuu että prospekteja saattaisi olla, niin kannattaa käydä keskustelemassa tuon SRS:n kanssa - jos ei perustamiskokoukseen, niin myöhemmin sitten hallituksen kanssa voi nuohota näitä läpi. Oma fiilikseni ainakin on, että näissä pöytäroolipeliaktiivi-piireissä jotka tuota seuraa ennen kaikkea pusaavat on yleensä ottaen utelias ja positiivinen suhtautuminen foorumirope-harrastustakin kohtaan; harva on itse mitenkään inessä siinä skenessä, mutta sen tiedetään olevan olemassa, ja monet olisivat kyllä uteliaita tapaamaan sen harrastajia ja oppimaan enemmän siitä, miten siellä tehdään asioita. Ei siis yllättäisi, jos jonkinlainen kohtaaminen voisi olla ihan mielenkiintoinen.

      Poista
  2. Tämä on melko kyyninen, lähes anonyymi vuodatus, mutta menkööt, kun asia on vaivannut minuakin vuosikausia. Näitä projekteja tulee ja menee, harmikseni aina sama juttu: ideoita on paljon ja ydin on todella hyvä, mutta projektit eivät oikein koskaan pääse kunnolla lentoon. Edes foorumipelaajia yhdistävät foorumit eivät ole tähän asti missään vaiheessa saavuttaneet erityisen laajaa suosiota (esim. Nibsin pitämä rope-foorumi, foorumiroolipelit.fi:n foorumi, Miitti... tai uusin tulokas Skene, saa nähdä miten sillä sujuu, toivottavasti paljon paremmin kuin edellisillä!). Vuosikausia näitä projekteja seuranneena väittäisin jo hyvin pessimistisesti, että epäonnistuminen johtuu nimenomaan siitä, että suurehko osa pelaajista ei vain oikeasti tahdo olla mukana minkäänlaisessa suuremman mittakaavan järjästäytyneessä toiminnassa.
    Tälläkin hetkellä on toki yhä käynnissä Roperinki (http://varjojenriimu.net/roperinki/), mikä lienee paras tilaisuus löytää samanmielisiä mukaan, jos todella tahtoo saada jotain konkreettista aikaan.

    Näen yhden ongelman olevan siinä, että kenellä on aikaa, kiinnostusta ja rahaakin uhrattavaksi projektiin, joka vaatisi suurinpiirtein yhden henkilön lähes kokopäiväistä työtä toimiakseen oikeasti jouhevasti - kun varmuus onnistua tuntuu olevan melko pieni, eikä suuri osa pelaajakunnasta välttämättä koskaan lähtisi mukaan? Foorumipelit ovat hyvin nurkkakuntaisia, ja pelien ja jopa ihmistenkin välillä tuntuu kytevän paljonkin jännitteitä, mitkä osaltaan estävät suuremman yhteisön syntyä.
    Myös suuri osa pelaajista tosiaan on alaikäisiä, tai muutoin kohtalaisen nuoria, eikä foorumipelaaminen usein muodostu minkäänlaiseksi kovin pysyväksi tai kiinteäksi asiaksi: se on "vain" kivaa eskapismia, jota harrastellaan silloin kun huvittaa, jos huvittaa. Eihän siinäkään mitään pahaa ole, mutta todella harva peli tuntuu oikeasti jatkuvan vuosikausia, ja vielä harvempi peli säilyttää koko elinikänsä saman ylläpidon tai edes pelaajia. Tämä ei todella edistä pelaajapiirien yhdistymistä! Ylipäätään kun ei koskaan kohdata kasvokkain, eikä välttämättä edes haluta edes kohdata, on vaikea saada mitään yhteisöllisyyden tunnetta aikaiseksi. Esim. koirapelaajalla ja fantasiapelaajalla ei välttämättä oikeasti ole mitään yhteistä keskenään, paitsi pelialusta ja nimellisesti harrastuksen sama yläkategoria, "foorumiroolipelaus".

    Itse olen ylläpitänyt roolipelilistausta yli 10 vuotta ja odottanut jo suunnilleen puolet siitä ajasta, milloin joku loisi kilpailevan sivuston, joka toimisi paremmin ja varmemmin, että voisin viimein iskeä lapun luukulle. Pidän henkilökohtaisestikin huonona asiana, miten yksittäinen listaussivu ja yhden kyynistyneen, epäsosiaalisen ihmisen työ voi mahdollisesti vaikuttaa suureenkin osaan foorumipeleistä - ei kuulosta hyvältä! Mikään projekti tai vastaava listaus ei ole kuitenkaan kestänyt aktiivisena niin montaa vuotta, että katsoisin vieläkään järkeväksi lopettaa. Jos vaihtoehdot ovat edes kohtalaisen aktiivinen pelilistaukseni vs. ei välttämättä juuri mitään vastaavaa tilalle, lienee työpanokseni sentään tyhjää parempi.

    Oma ongelmani näiden pelaajaprojektien kanssa on ollut lähinnä se, että samoin kuin roolipelit, ne tuntuvat tahallisesti tai tahattomasti jäävän kohtalaisen nurkkakuntaisiksi. Kenties mainostaminen on vain ollut puutteellista, mutta useimmiten olen kokenut, etteivät nämä projektiryhmät houkuttele muita kuin valmiiksi omista piireistä tuttuja pelaajia mukaan. Tosiaan, kuinka yhdistää hajanainen pelaajapiiri, kun projektin laajamittainen onnistuminen vaatisi suunnilleen keskenään kilvoitteleviakin pelaajarinkejä tekemään yhteistyötä?
    Jopa roolipelilistausten ja muiden vastaavien sivustojen tuntuu olevan vaikea verkostoitua keskenään, tai ainakaan en ole itse kokenut saavani yhteyttä muihin ylläpitäjiin yhteistyön hengessä, liekö sitten ongelmana vain yrityksen puute taholtani, oma persoonani vai mikä.

    VastaaPoista

• Käytä asiallista kieltä.
• Kunnioita jokaisen omaa mielipidettä vaikka omasi olisikin eri.
• Aihetta saa täydentää omasta puolesta.
• Jos mielipiteesi on jyrkästi vastaan, perustelu olisi mukavaa. Se voi auttaa kirjoittajaakin näkemään asian eri kannalta.