Oletan että kaikki tietävät nyt mitä roolipelaaminen on. Kuitenkin, lyhyesti sanottuna roolipelissä eläydyt keksittyyn hahmoon ja mielikuvituksen avulla rakennat hahmollesi elämän, johon vaikuttavat pelin tarjoama ympäristö ja toiset hahmot pelaajineen.
Aloitetaan koko blogi yksinkertaisesta aiheesta: chatpelaaminen.
Aloitetaan koko blogi yksinkertaisesta aiheesta: chatpelaaminen.
Miten chatissa pelataan?
Chatissa pelataan aina online-tilassa ja pelimaailma on reaaliajassa. Pelaajilla on tietty pelijärjestys mitä noudatetaan ja omalla vuorolla lähetetään peliviesti eli rooli. Kirjoitusaikaa käytetään noin 10-15min, riippuen pelaajamäärästä ja pelin sisällöstä. Mitä enemmän pelaajia yhdessä pelissä on, sitä tiiviimpää tekstiä pyritään kirjoittamaan. Vain tärkeät seikat mainitaan roolissa, jotta peliaika ei venyisi turhaan. Pienessä pelissä voi keskittyä enemmän kuvailuun ja tunnelmaan. Chatissa voi olla useampi peli meneillään yhtä aikaa, pelit voivat yhdistyä ja se voi jakaantua. Pelaamiseen tuo realistisuuden tunnetta, kun hahmot voivat liikkua vapaasti pelistä toiseen, tavaten useita hahmoja yhden illan aikana ja muutenkin suorittaa useampia tehtäviä lyhyen ajan sisällä. Jo parin tunnin sisällä hahmosi elämä on voinut muuttua täysin eri suuntaan. Kaksinpeli kestää keskimäärin parista tunnista eteenpäin. Mitä enemmän pelaajia, sitä kauemmin peli todennäköisesti kestää. Jos joku pelaajista joutuu kesken kaiken lähtemään pois, voidaan peli jättää takaumaksi, eli sitä jatketaan sovittuna ajankohtana samasta kohtaa, mihin se jäikin. Suositeltavampaa on aina lopettaa peli kuin jättää takaumaksi, eli ohjata oma hahmo pois tilanteesta. Näin hahmosi ei ole enää riippuvainen takaumasta vaan se voi jatkaa elämäänsä, eikä pelaajankaan tarvitse huolehtia, milloin takauma saadaan pelattua vai saadaanko ollenkaan.
Miten chat eroaa muista pelimuodoista?
Suurin ero chatin ja muiden pelimuotojen välillä on nopeus. Chatpelissä pelejä pelataan muutamassa tunnissa, kun taas foorumi- ja vieraskirjapeleissä pelaajat käyvät kirjoittamassa roolin kun ehtivät. Tässä kohtaa uudelle roolipelaajalle voi herätä kysymys, sopiiko nopeatempoinen chat vai rauhallinen foorumipeli itselleni paremmin? Asia selviää varmasti kokeilemalla molempia ja katsomalla, kumpi muodoista on mukavampi. Vaikka erot ovatkin hyviä, voi seuraava ongelma olla, ettei haluamasta pelimuodosta löydy mielenkiintoista roolipeliä. Itseä kiinnostava peli ei välttämättä tarjoa lainkaan mahdollisuutta toteuttaa itselle sopivaa pelitapaa, mikä voi olla täydellisenä esteenä liittymiselle. Osa roolipeleistä tarjoaa mahdollisuuden sekä chattiin että foorumipeliin joko julkisesti tai yksityisviestien puolella.
Myös rooleissa on eroja. Kun chatissa pyritään tiiviiseen pakettiin, missä keskitytään oleelliseen ja pelin näppärään etenemiseen, foorumipeleissä voidaan kirjoittaa pitkiä ja yksityiskohtaisia rooleja. Foorumipeleissä on yleensä myös vähemmän pelimerkkejä käytössä, koska hahmojen puheet ja itse rooliteksti on helppo erottaa kappalejaoilla ja vastaavilla, mistä vastapelaaja löytää ne selkeästi. Chatissa teksti on pötköä, joten hahmojen puheet erotetaan koodeilla, yleensä kursivoinnilla tai sitten lainausmerkeillä. Myös ajatukset ja mahdolliset erikoispuheet vaativat omat merkkinsä. Ajatukset voi upottaa itse roolitekstiin, mutta muiden pitääkin olla selkeämmin esillä roolissa. Tämä helpottaa vastapelaajan työtä kirjottaessa: puheet löytyvät helposti ja pelaaja saa nopeammin kirjoitettua, eikä tuhlaa aikaa roolissa edes takaisin kahlaamiseen. Puheet kun ovat yleensä tärkeimpiä reagoinnin kohteita hahmolle. Kaikkiin eleisiin ei aina vastata, elleivät ne ole merkittäviä hahmojen suhteen tai mielipiteen kannalta, näin esimerkiksi.
Toisin kuin foorumi- ja vieraskirjapelit, chatpelit ovat lähes aina piilotettuja ulkopuolisilta. Tämä siksi, ettei ylimääräiset tunnukset tulisi sotkemaan pelejä. Foorumi- ja vieraskirjapelejä voi seurata täysin sivusta, mutta chatit vaativat lähes aina sisään kirjautumisen. Joskus pelit pitävät avoimia päiviä, jolloin myös ulkopuoliset ovat tervetulleita tutustumaan roolipelin menoon. Nykyään "avoimien ovien" päivät ovat menettäneet suosiotaan ja kerran suljetut pelit pysyvät yleensä aina suljettuina. Näin estetään tehokkaasti kopiointia, mitä kammoksutaan melkoisesti.
Lyhyesti mainitsen vielä, etten ole koskaan törmännyt chatpeliin missä esimerkiksi taistelujen loppuratkaisut sovitaan etukäteen. Tämä on huomattavasti yleisempää muissa muodoissa. Chatissa kaikki on yllätystä, eikä koskaan tiedä mitä vastapelaaja seuraavaksi keksii.
Chatpelien plussat ja miinukset pelaajalle
Kaikissa pelimuodoissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tulevaisuudessa tulen mitä todennäköisemmin vertailemaan niitä keskenään, tässä en sitä lähde tekemään. Chatpelin ehdottomat plussat istumisesta tykkäävälle pelaajalle on pelien nopea tahti ja juonen eteneminen. Parhaillaan koko peli voi saada muutaman tunnin sisällä uusia tuulia juoneen, jotka vaikuttavat lähes kaikkiin hahmoihin. Juoni pysyy raikkaana ja mielenkiintoisena, koska se etenee aktiivisesti. Vaikka pelin pääjuoni ei juurikaan muuttuisi, niin hahmojen oma elämä kokee jatkuvasti muutoksia. Itselleni tärkeämpää on saada kehitettyä hahmoani, ei yrittää töniä pääjuonta eteenpäin. Näin ylläpitäjältä moinen kuulostaa varmasti kamalalta, koska lopullinen vetovastuu pelissä on ylläpitäjän ja ylläpitäjältä odotetaan, että hänen hahmot ovat ensimmäisinä vaikuttamassa juoneen. Minut on vaikea saada kiinnostumaan mistään pelissä, joten yritän miettiä hahmoni tavoitteet niin, että ne hyödyttävät ennen kaikkea hahmoani ja ovat kiinnostavia, sekä siinä sivussa vaikuttavat juonen kulkuun. Vaikka rakastan suhteiden luomista ja niiden kanssa taistelua, yritän yhdistää ne järkevästi vaikuttamaan muitakin, kuin omaa ja vastapelaajan hahmoa. Koiraeläinpelaajana olen siis löytänyt kutsumukseni laumat, missä voin luoda suhteita muiden laumassa korkea-arvoisten hahmojen kanssa ja samalla vaikuttaa useampaan hahmoon eli muihin laumalaisiin. Ihmisillä sama toimisi varmasti jengeillä ja vastaavilla ryhmittymillä.
Aihe pomppasi nyt ohi, eli palataan taaksepäin. Jos on superpelaaja ja omistaa suurimman osan ajasta pelaamiselle, on chatpeli todennäköisesti oikea ratkaisu. Foorumipelissä odotellaan, että tuleekohan se vastapelaaja tänään vai ylihuomenna vastaamaan rooliin, kun taas chatissa tietää että puolen tunnin sisällä saa taas kirjoittaa. Viikossa voi pelata valtavasti pelejä ja hahmo kehittyy lähes pakolla. Chatpeleissä avainsana hahmon menestykselle onkin aktiivisuus. Nopeat syövät hitaat.
Myös rupattelu pelien yhteydessä on rentouttavaa ja chatissa tutustuu nopeasti uusiin ihmisiin. Avun kysyminen on nopeaa ja chatissa voi opastaa vaikka kädestä pitäen, koska sekä auttaja että autettava ovat paikalla ja autettava voi kysyä heti kun ongelmia ilmenee. Ongelmat ratkaistaan nopeasti ja elämä jatkuu.
Kun haluat pelata, niin yleensä myös saat pelata. Peliseuraa löytyy aktiivisesta pelistä paljon eikä pelaajan tarvitse heittää inspiraatiota hukkaan. Kun inspi sitten loppuu, voit lopettaa pelin nopeasti. Myös tunnelma säilyy chatpelissä pidempään, vaikka sitä ei jatkuvasti ylläpidetä aktiivisesti. Koska foorumipeleissä roolien välillä voi olla jopa päiviä, tulee pelaajien löytää sama fiilis aina kun kirjoittaa oman vastauksensa. Muuten peli voi olla sekava, jos hahmo on ensin masentunut ja seuraavaksi äkkiä pirteä. Aiemmin pelaaja halusi pelata masentunutta peliä, mutta myöhemmin tekikin mieli kirjoittaa pirteää tekstiä. Chatissa fiilis on sama ja hahmon mieliala säilyy pidempään, eikä se koe mystisiä murrosiän mielialan heittelyjä.
Mitä huonoa chatpeleissä on? Jos pelaajalla ei ole aikaa istua koneen äärellä tunteja, on foorumipeli parempi vaihtoehto. Pelaaja voi kirjoittaa roolinsa foorumille ja palata takaisin vastaamaan taas, kun on aikaa. Chatissa on oltava aina paikalla kun pelaa, koska viestit liikkuvat ja häviävät ennen pitkää arkistoista. Ei tarvitse olla kuin tunnin tai pari poissa, kun rooli on voinut jo kadota muiden rupattelun ja pelien edestä. Siksi on tärkeää olla paikalla kun pelaa tai lähtiessä ottaa tarpeelliset roolit koneelle talteen. Pelkkä roolien tallentaminen ei riitä, kun haluat poistua. Vastapelaajan kanssa on sovittava ajankohta, milloin peli pelataan loppuun. Muuten käy helposti niin, että pelaajat ovat eri aikaa paikalla eikä kumpikaan tiedä, milloin toinen tulee takaisin. Peli jää pitkäksi aikaa takaumaksi ja hahmon suunnitelmat eivät etene. Joskus pitkän aikaa takaumaksi jätetyt pelit vain unohdetaan, koska niillä ei joko ole enää merkitystä tai niitä ei jakseta pelata. Silloin koko tapahtumaa ei ole ollut ja seuraava tapaaminen kyseisen hahmon kanssa voi olla hankala, koska periaatteessa hahmot ovat jo tavanneet, mutta eivät kuitenkaan.
Suuri ongelma chatpeleissä on aktiivisuus ja suosio. Jos pelissä ei ole tarpeeksi jäseniä, se ei pysty tarjoamaan kunnollista roolipelaamista. Pelaajalle on silloin kannattavampaa etsiä toinen peli, missä pääsee toteuttamaan harrastustaan aktiivisesti. Tämä taas syö yhä enemmän uudelta tai pieneltä chatpeliltä aktiivisuutta ja pian koko peli voi kaatua pelaajapuutteeseen. Chatpelissä 10 pelaajaa ei välttämättä riitä lainkaan, elleivät pelaajat ole aktiivisia ja uskollisia pelille. Neljän vuoden kokemuksen pohjalta voin sanoa, ettei chatpelin ylläpitäminen ole helppoa. Se vaatii omistautumista, kärsivällisyyttä ja paljon mainostusta. Vasta parin vuoden jälkeen sain oman pelini toimimaan kunnolla ja nykyään, neljän vuoden jälkeen, sitä voi kutsua aktiiviseksi. Jos saisin nyt valita, perustaisinko chatpelin, vastaisin ehdottomasti: en.
Kuinka suosittua chatissa pelaaminen on?
Paljon puhutaan netin pienentyneestä pelaajamäärästä ja totta se on. Pelaajat vanhenevat ja elämässä on velvollisuuksia jotka vievät aikaa. Uusia, nuorempia roolipelaajia ei eksy pelimaailmaan yhtä paljon kuin ennen. Tähän voi vaikuttaa mm. roolipelien kasvava ikärajoitus. Sisällöstä tulee pelaajien vanhenevan iän myötä erilaista, mikä ei sovellu nuoremmille. Joko kyse on puhtaasti aikuissisällöstä tai roolipelin ymmärtäminen koetaan nuoremmalle hankalaksi ja siksi peli suunnataan vanhemmille pelaajille. Kun nuorille ei ole enää tarjolla mielenkiintoisia pelejä, ei pelaaminenkaan kiinnosta. Minusta myös nuorille (yläasteikäisille) tulisi tarjota haasteita ja mahdollisuus pelata vakavampia aiheita, jos niin tahtovat. Itse en ollut koskaan kiinnostunut pelaamaan pehmopelejä, vaan kaipasin pelimaailmaan kylmyyttä jo ihan sieltä alkuajoiltani asti. Se oli jännittävää ja kasvatti. Enkä ollut edes yläasteella, kun aloitin roolipelit.
Pienentyvästä pelaajamäärästä voidaan päätellä, ettei jäseniä riitä valtavasti joka roolipeliin. Chatpelit eivät ole suosituimpia, mikä rajaa taas pelaajia pois. Sitten mietitään vielä pelaajia, jotka eivät pysty pelaamaan kuin yhdessä tai kahdessa chatpelissä. (näitä on useita, koska chatpeli vaatii aktiivisuutta) Jäljelle jääneistä pelaajista kaikki eivät välttämättä pysty panostamaan jokaiseen chatpeliin täysillä, jolloin saadaan "silloin-tällöin" -pelaava pelaajaporukka. Kun vielä mennään syvemmälle, tulevat hiljaiset pelaajat, jotka pelaavat pari kertaa kuukaudessa. Siitä loput ovatkin jo epäaktiivisia pelaajia, joista harvemmin on iloa pelille, varsinkaan pienelle. Vielä kun tämän pienen ja aktiivisen chatpelaajien ryhmän jakaa monille netin chatpeleillä. No, ei siinä montaa jää kenellekään. Toisin sanoen chatpelien suosio ei ole parhaasta päästä ja pelin idean on paras olla todella vetävä, jotta se saisi heti tuulta alleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
- Kommentoidessa muistathan olla asiallinen.
- Olethan ystävällinen, etkä mainitse yksittäisiä pelaajia tai roolipelejä epäsuotuisassa kontekstissa.
- Kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.