lauantai 1. elokuuta 2015

Luodaan roolipeli - 1



Seuraava osa | sivut ja foorumi

Luodaan roolipeli -on postausketju eli aiheesta on luvassa lisää tekstejä myöhemmin. Aihe on laaja, joten on mukavampi pilkkoa sitä, kuin kirjoittaa kaikkea putkeen. Ketjuun kuuluvat tekstit löytyy tagilla "luodaanroolipeli".

Käsitellään siis vähän chatroolipelin (ja siinä sivussa yleisesti roolipelin) luomista ja vaatimuksia. Yritän huomioida kaikki tärkeät seikat, koska tämän postausketjun tarkoitus on auttaa luomaan toimiva ja mukava roolipeli. Toivottavasti tästä on hyötyä niille, jotka ovat miettineet oman roolipelin perustamista tai miksei jo roolipelin omistaville. Kaikki perustuu omaan kokemukseen chatpelin ylläpitäjänä.

Esimerkit ovat esimerkkejä ja niitä voi soveltaa oikeastaan minkälaisille vaihtoehdoille vain.

Johdantoa ja muuta turhaa

Sinun ei tarvitse olla paras pelaaja luodaksesi oman roolipelin. Tärkeintä on olla innostunut ja tuntea ainakin perussäännöt roolipelaamisesta. Suositeltavaa on kuitenkin hioa omaa pelaamista ja kirjoittamisen taitoa. Ylläpitäjältä odotetaan taitoa auttaa tarpeen tullen, mikä on vaikeampaa jos ei itse vielä osaa kunnolla. Roolipeli on kiinnostavampi jos ylläpito tietää asiansa ja pelaajat voivat luottaa oikean avun ja tiedon saamiseen. Kukaan ei ole täydellinen, mutta kuka tahansa voi olla loistava. Ennen oman roolipelin luomista keskity pelaamaan jonkin aikaa muissa peleissä. Pelaa erityisesti sellaisissa peleissä, mitä olet itse kiinnostunut ylläpitämään.

Roolipeli pääsee paremmin jaloilleen jos olet löytänyt ystäviä tai uudesta roolipelistä kiinnostuneita henkilöitä. He liittyvät todennäköisesti ensimmäisenä roolipeliisi. On siis hyvä kerätä pieni pelaajajoukko valmiiksi, niin pelisi saa heti potkua ja muutkin roolipelaajat kiinnostuvat siitä.

Mistä kaikki alkaa?

Aloitetaan niinkin jännittävästä, kuin omat muistiinpanot ja ajatukset. Ennen kuin luot kotisivuja, suosittelen kirjoittamaan kaikki tekstit itselle valmiiksi. Siten et luo roolipeliä (kotisivuineen) joka jääkin kesken, vaikka joku odottaisi innolla sen valmistumista.

AIHE: Helpoin tapa lähteä kasaamaan roolipelin kokonaisuutta, on miettiä minkä tyyppinen roolipeli ensinnäkin on kyseessä. Sotapeli, missä osapuolet taistelevat oman aatteensa puolesta. Draamapeli, mikä keskittyy hahmojen välisiin suhteisiin. Hyvän-mielen-peli, missä pelaajat voivat täysin rentoutua eikä pelissä esiinny vuosisadan vallankaappauksia. Scifipeli, täynnä uutta tiedettä ja hassuja keksintöjä. Kauhupeli, missä hahmot joutuvat yleensä pakenemaan henkensä edestä puolet elämästään. Monesti sama roolipeli yhdistää tyyppejä, esimerkiksi sota ja draama ovat suosittuja yhdessä. Monesti ne kävelevätkin käsi kädessä.

HAHMOT: Minkälaisilla hahmoilla roolipeliäsi pelataan? Ihmisillä, eläimillä vai fantasiaolennoilla? Samassa pelissä voi olla kaikentyyppisiä hahmoja, mikä tosin tekee tekstien luomisesta (ja mahdollisesta kuvituksesta) työläämpää. Hyvän roolipelin eteen kannattaa silti nähdä vaivaa ja jos mieli tekee luoda sekapeli erilaisille hahmoille, niin siitä vain. En kuitenkaan suosittele liikaa innostumista - pyri tekemään hahmolajeista yhtenäisiä ja jotenkin toisiinsa liittyviä.

Kun olet päättänyt hahmotyypin, et pääse vielä seuraavaan vaiheeseen. Sinun tulee kertoa roolipelissä, mitä hahmoilla on sallittua olla. On huomattavasti helpompaa listata sallitut/kielletyt asiat, kuin myöhemmin katsella toinen toistaankin oudompia hahmoja. Ilmoita siis roolipelin sivuilla selkeästi mikä on hahmoilla sallittua ja kiellettyä. (tai mitkä lajit ovat sallittuja, anna infoa lajeista)

Onko roolipelissäsi taikaa, kykyjä, elementtejä tai muita yliluonnollisia asioita? Kerro niistä yksityiskohtaisesti ja onko pelaajalla mahdollisuus hankkia jotain extraa.

MUUTA: Mieti millaisille pelaajille roolipelisi suuntautuu. Aloittelijaystävällinen vai ei? Aikuispelaajille vai kaikille? Jos roolipelissä esiintyy rajumpaa materiaalia, sille on hyvä määritellä ikäsuositus.

Etusivulla haluan vain tietää mikä on roolipelin nimi, aihe, pelimuoto, hahmotyypit, perustamisaika ja mahdollinen ikäraja. Perustamisesta haluan tietää siksi, että voin varautua jos olen liittymässä uuteen peliin eli se ei välttämättä ole niin aktiivinen heti kuin toivoisin. Älä turhaan luo kuvitelmaa pullakahveista ja kekseistä - pitkä tervetuliaisviesti saa skippaamaan lauseita, jotka mahdollisesti ovat tärkeitä!

Juoni - päänsärkyä ja itkua

Hankalin vaihe roolipelin luomisessa on melko varmasti mielenkiintoisen ja erilaisen juonen kehittely. Roolipelin juoni muotoutuu yleensä pelien kautta eikä alkuasetelma koskaan toimi heti kunnolla - jos edes koskaan toimii. Mitä tarkemmin alkuasetelma on suunniteltu, sitä rajoitetumpi juoni yleensä on. Hyvä roolipeli tarjoaa erilaisia suuntia pelaajille, eikä alkuasetelma ole ainoa mitä tarvitsee noudattaa. Vaikka alkuasetelma määräisikin, että nyt ajetaan hallitsija alas, ei ylläpidon kannata olettaa että jokainen liittyjä haluaisi osallistua tähän juonikuvioon. Joku voi halutakin vaikuttaa tähän alkuasetelmaan ja pääjuoneen, mutta joku voi haluta keskittyä omaan hahmoonsa ja sen henkilökohtaisten asioiden setvimiseen.

Aiemmin olen postannut perinteisistä alkuasetelmista. Jos kaipaat erilaisuutta pelillesi, tuo on hyvä lukea.

Olen huomannut itselleni uutena asiana foorumiroolipelien tyylin suunnitella hahmoille "elämä valmiiksi", mitä noudatetaan toisinaan melko orjallisesti eikä toisenlaisille mahdollisuuksille anneta tilaa. Näen parhaaksi että ilmoitat, onko pelissäsi tapana suunnitella asiat tarkasti vai mennäänkö siellä chatroolipelien tyylillä: mitä vain voi ja saa tapahtua, suunnitelmat voivat muuttua hetkessä ja muut hahmot pääsevät todellakin vaikuttamaan oman hahmon elämään. Entä onko roolipelilläsi tapana suunnitella pelejä etukäteen, ketkä tapaavat, missä fiiliksissä ja miten tappelut/liittoutuminen/muu hoidetaan ja mikä loppupäätös on? Kerro siitäkin, itse olen kiinnostunut kuulemaan etten joudu pettymään myöhemmin.

Hyvä on myös muistaa, ettei juuri mikään juoni ole uusi ja tuore - jokin roolipeli on aina ehtinyt ensin ja käyttänyt sitä tavalla tai toisella. Jokaisella roolipelillä on perusidealtaan melko samanlaiset juonet, mutta pelien erilainen maailma ja erilaiset hahmot tuovat siihen roolipelin oman maun. Tämä ei tarkoita että voisit kopioida toiselta juonen, vaan sitä ettet kuvittele luoneesi vuosisadan omalaatuisinta ja "ehdottomasti kiellettyä kopioida yhtään mitään mistään" juonta.

Sama hahmoissa. Älä patentoi hahmon väriä, nimeä, silmiä, häntää, kaviota, pisamia jne... Sinä et ollut ensimmäinen kuitenkaan.

Pelimaailma - kynä kauniiseen käteen

Kynä käteen ja karttaa piirtämään. Pelialuetta, rajoja ja alueiden sijaintia on todella vaikea havainnollistaa ilman karttaa. Piirrä (tai anna kaverin piirtää) selkeä, tarpeeksi suuri kartta. Älä lisää karttaan liikaa vaikeasti ylitettäviä alueita, sillä hahmojen on hyvä päästä liikkumaan suhteellisen helposti paikasta toiseen, ilman monia yksinpelejä joissa selitetään vain päivien matkaa ja sen vaikeutta.

Mitä karttaan kannattaisi sitten laittaa? Erityyppisiä alueita, vuorista tasaiseen aukioon. Erilaisia metsiä, joissa kaikissa voi olla jotain erikoista. Vesistöjä, älä unohda niitä. Yksityiskohtia mistä hahmot voivat saada esimerkiksi tukikohtia. (kukkuloita, luonnon muodostama kuvio, erityisen suuri puu, kalliota jne.) Huomioi, että jos roolipelin ilmasto ei ole trooppinen, niin siellä tuskin kasvaa sademetsää. Tämäkin on toki mahdollista, kaikki riippuu roolipelin realistisuudesta.

Koska ihmisroolipelit eroavat kartoissa yleensä melko paljon eläinpeleistä, niin listaan vielä ihmispeleihin sopivia ominaisuuksia. Kaupunkia - rikkaampaa aluetta ja syrjäseutua, maaseutua, metsää, ehkä naapurikaupunki. Muista ilmoittaa missä julkiset tilat ovat, kuten poliisiasema tai ravintolat. Ihmispeleissä kartta riippuu pitkälti mihin aikaan peli sijoittuu. Keskiaikaisessa pelissä kaupunkia voisi ympäröidä muuri ja keskellä tiiviisti rakennettuja taloja kohota komeana hallitsijan linna. Jossain voisi olla kaunis, suuri kirkko ja jossain portti kaupunkiin, mistä saa kulkea vain maksua vastaan. Näin esimerkiksi.

Pelimaailma ei tarkoita vain karttaa, vaan sen lisäksi kaikkea muuta mikä liittyy roolipeliin, mitä hahmo voi nähdä tai kokea. Itse sisällytän pelimaailmaan oikeastaan kaiken itse peliin vaikuttavan.

  • Pukeutuminen - näkyykö hierarkia, materiaalit, korut, yleisesti vaatteiden hankkiminen jne.
  • Yliluonnollisuus - mikä yliluonnollisuus, miten voi hankkia, voiko kehittyä, miten nopeasti voi kehittyä, mitä kaikkea voi tehdä, kuka voi hankkia jne.
  • Ryhmittymät - alueet, hierarkia, säännöt, tavoitteet jne.
  • Historia - roolipelin aiemmin pelatut suuret tapahtumat tai ylläpidon määrittelemä historia
  • Tavarat - saako olla, mitä saa olla, mistä voi hankkia, kuka voi hankkia jne.
  • Hierarkia - kuka johtaa, kuka seuraa (esim. kuningas, papit, orjat jne.)
  • Säännöt pelin maailmassa - jos hahmojen välillä on hierarkia, mitkä ovat yleisimmät säännöt, miten alempiarvoisen tulee kohdella ylempiarvoista, laki ja oikeus, rangaistukset
  • Ympäristö ja eläimistö - mitä eläimiä voi tavata, millainen ilmasto/sää, mitä eläimiä voi omistaa, mistä eläimiä voi hankkia, kuka voi hankkia jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

- Kommentoidessa muistathan olla asiallinen.
- Olethan ystävällinen, etkä mainitse yksittäisiä pelaajia tai roolipelejä epäsuotuisassa kontekstissa.
- Kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.