sunnuntai 8. toukokuuta 2016

roolinäyte ei vaadi liikoja

Tämä on pääasiassa vastauspostaus Sokean yksisarvisen postaukseen Peliviestinäyte hahmoa hakiessa? Vastaus on voimakkaasti sovellettuna roolipelin liittymistapaan, missä kirjoitetaan vain roolinäyte, eikä hahmoa. Ei siis mene yksi yhteen alkuperäisen postauksen kanssa, mutta halusin kuitenkin käyttää SY-blogin postausta pohjana. Kiitos inspiraatiosta ja hyvästä aiheesta siis sinne!

Hieman taustoja. Itselläni ei ole kokemusta yhdestäkään roolipelistä, missä pitäisi luoda hahmo liittymisen yhteydessä. Olen sitä roolinäyte aka peliviestinäyte kansaa, eli hakemuksessa ilmoitetaan nimi, sähkäri ja roolinäyte. Roolinäyte on aika vapaamuotoinen ja se on ainoa aikaa ja vaivaa vievä juttu liittyessä.

Mielestäni roolinäyte ei välttämättä ole tarpeellinen, jos liittyessä pitää myös luoda hahmo. Hahmo voi jopa olla haastavampaa luoda, kuin kirjoittaa pieni pätkä tekstiä. Tässäkin pitää ottaa huomioon monta asiaa: Mitkä on sivun ohjeistukset? Onko esimerkkejä saatavilla? Näkeekö vierailija foorumin hahmot? Saako vierailija inspiraatio jelppiä halutessaan? Harkitsin aikoinaan vaihtavani pelkän roolinäytteen hahmon luomiseksi, mutta minulle viskattiin aika hyvä huomio: Mutta moni pelaaja hakee chatista inspiraatiota ja saa muilta apua, kun hahmon luominen tuntuu vaikealta. Miksi haluaisin viedä uusilta pelaajilta pois sen mahdollisuuden, että he voisivat tulla chattiin kysymään, millaisia hahmoja pelissä on ja mitä hahmoja ehkä kaivataan? Miksi heidän pitäisi yksin luoda hahmo, kun sen voisi hyvin tehdä vasta liittymisen jälkeen ja täten saada pidempiaikaisilta pelaajilta apua? Niinpä pysyin roolinäytteessä.

Aiheeseen.

"Mitä minä ylläpitäjänä hyödyn peliviestinäytteestä?"

 1) Koen että pelaaja sitoutuu paremmin roolipeliin, kun on nähnyt vaivaa liittymiseen. Tällöin tulee vähemmän "juokse ja karkaa" ilmiötä, eli rekisteröidytään foorumille, käydään kerran eikä enää koskaan ilmestytä. Miksi tämä haittaisi ketään? Kyllä se vähän syö, kun porukka on valmiina vastaanottamaan uuden pelaajan innokkaana, mutta pelaajaa ei näy eikä kuulu. Eri asia, jos ilmoittaa lopettavansa suoraan. Se on kohteliasta eikä minun ylläpitäjänä tarvitse pallotella, että haluaako uusi pelaaja vielä olla pelissä vai ei. Kaikki kun ei ilmoita poissaoloistaan foorumilla, jolloin en ole tietoinen, kuka on jättänyt pelin ja kuka on väliaikaisesti poissa. Ei ole iso juttu, mutta pieni määrä sitoutuneita pelaajia on parempi, kuin kasa pyörähtelijöitä.

2) Turvallisuus. On epätodennäköisempää että roolipeliin rekisteröityy ihmisiä, jotka ovat kyseenalaisten syiden takia pyörimässä nuorille suunnatussa sivustossa, kun liittyminen vaatii vaivannäköä. Muistaakseni myös eräs pelaaja roolipelissäni taisi mainita, että on turvallisempi fiilis kun kuka tahansa ei näe foorumia tai pääse sinne. Kaiken voi netissä feikata, mutta todennäköisyydet ovat alhaisemmat.

3) Kaikille ei ole suotu luetun ymmärtämistä tai sitten kyse on kärsimättömyydestä. Zingerissä on melkoisesti tekstiä foorumin puolella, joten jos pelaaja ei jaksa edes selata sivuja huolellisesti (mikä näkyy melkein heti roolinäytteestä), niin on parempi ettei hän liity ollenkaan. Varsinkin eläinroolipeli vetää puoleensa nuoria pelaajia, joilla voi lukuinto ohjeiden suhteen olla vähäinen. Päästän helposti läpi pelaajia, vaikka roolinäyte kusisi useammallakin tavalla. Mutta silloin kun ohjeita ei ole selkeästikään jaksettu edes vilkaista, näytän mielelläni kieltomerkkiä.

On aika raskasta, kun chattiin saapuu pelaaja joka kyselee ihan perusasioita, joita on jauhettu monissa ohjeissa monta kertaa: onko tämä susiroolipeli? Lapsi rakas, miten ikinä päädyit liittymään tänne?

Kun sivuja ei lueta huolellisesti, tulee välillä fiilis etten voi päästää pelaajaa läpi, koska hän pettyisi roolipeliin kun ei ole lukenut sivuja kunnolla. "Tämä ei ollut mitä odotin." Ei vissiin, kun et edes lukenut mistä on kyse. Parempi jos keskityt niihin sivuihin ja mietit sitten, haluatko liittyä.

"Ja sen takia peliviestinäyte ei periaatteessa ole edes peliviesti vaan se voisi käydä myös fickin tai minkä tahansa tarinan aloituksesta."

Nimenomaan! Itse rinnastan roolipelaamisen vahvasti tarinan kirjoitukseen. Ropettaminen on vuorovaikutusta, mutta tarinankirjoitustaito on vahva pohja pelaamisen aloittamiselle. Roolipelaaminen on omalaatuista tarinan kirjoitusta, paitsi että siinä tarinan kirjoittaa koko pelaajakunta eikä tarina koskaan saa lopullista loppua. Jokainen juoni on kuin oma lukunsa. On siis ihan valtavan hyvä, jos uusi pelaaja osaa kirjoittaa roolinäytteen kaltaisen "tarinan alun". Siitä on helppo lähteä muokkaamaan henkilöä roolipelaajaksi.

Joskus olen nimittäin saanut roolinäytteitä, missä luetteloidaan tai raportoidaan hahmon tekoja. Zingerin sivuilla on kattavat perusohjeet pelaamiselle ja useampi rooli esimerkkinä, joten oli pelaaja kuinka uusi kasvo ropeskenessä, uskon että roolipelaamisen pääpointin ymmärtää näiden ohjeiden perusteella. Luettelomainen roolinäyte ei siis ihan pääse läpi, koska se ei muistuta edes sitä tarinan alkua.


"Voiko pelinäyte kaataa mahdollisen hahmohakemuksen, koska se tuntuu vaikealta kirjoittaa?"

Tiedostan hyvin että ihmiset ovat erilaisia, mutta pysyn silti vahvasti kannassani tässä asiassa: aina voi kysyä apua. Ylläpitoa, varsinkin kun kyse on täysin uudesta harrastuksesta, voi olla pelottavaa lähestyä, mutta niin se maailma pyörii myös oikeasti. Apua pitää uskaltaa kysyä, jos haluaa päästä esteiden yli. Mielestäni yksi tärkein vaihe liittymisessä on se, että valmistautuu ottamaan yhteyttä ylläpitoon. Jos tuntemattoman lähestyminen netissä on ylitsepääsemätöntä, ehkä kannattaa rohkaista itseä vielä sen verran, että pääsee asian yli. Tässä on myös yksi syy miksi jotkut roolipelit/ylläpitäjät leimataan ilkeiksi: koska heiltä ei uskalleta kysyä apua tai neuvoa, minkä takia pelaaja jää yksin kysymyksiensä kanssa. Ylläpitäjät eivät lue ajatuksia eivätkä aina näe pelaajan hämmentyneisyyttä. Ei siis ihme jos pelaaja poistuu paikalta surullisena, jos ei uskalla avata suuta ja tehdä sitä ensimmäistä yhteydenottoa. Oma-aloitteisuutta tarvitsee kaikkialla elämässä!

3 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen näkökulma!

    Itse olen kiertänyt aina ennen hahmonluomista pelinäytettä vaativat pelit juuri mahdollisimman kaukaa (etenkin, jos kaikkia nippelitietoja ei pääse näkemään etukäteen), koska henk.kohtaisesti pidän lähes mahdottomana kirjoittaa minkäänlaista tarinan aloitusta, jos en tiedä, millä hahmolla sitä lähden kirjoittamaan. Tuntuu kovin turhalta nähdä osittainen hahmonluontiprosessin vaiva tai edes pohtia, mikä vanha oma hahmo voisi olla sopiva käytettävä vain sen vuoksi, että kykenisi kirjoittamaan muutaman virkkeen aloituksen...
    Tietty asia on toisin, jos vaadittu "pelinäyte" ei ole kovin spesifi (jolloin voi ovelasti ja helposti käyttää jotain vanhempaa, valmista peliviestiään), tai jos se pitää kirjoittaa hahmonluonnin yhteydessä - mikä on itseasiassa oikeastaan vain erityisen motivoivaa, koska se antaa mukavaa ensimakua uuden hahmon sisäistämiseksi.

    Takanani on tosiaan vuosien roolipeliura, että kyllä tässä vaiheessa pitäisi osata jo yksi viesti kirjoittaa! Mutta jos ei niin ei. Mielummin pitäydyn peleissä, jotka tarjoavat suoraan kaikki infot ja vaativat hahmonluomisen ennen liittymistä. Tosin kiinnostunkin pelimaailmoista yleensä nimenomaan sen kautta, että alan pohtia, miten kivaa olisi luoda sellainen ja tällainen hahmo juuri siihen tiettyyn pelimaailmaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse en mieti hahmoa juurikaan, jos kirjoitan näytettä liittymisessä. Keksin lennosta pari adjektiivia, jotka voisivat kuvata roolinäytteen hahmoani pääpiirteissään (esim. herkkä, epävarma, töykeä jne.) ja näiden pohjalta kirjoitan miten hahmo x käyttäytyy näytteessä. Harvemmin pelkän roolinäytteen vaativat pelit määräävät, että näytteessä esiintyvän hahmon tulisi olla _juuri se_ jonka luot foorumille. Näytteen hahmo on usein vain yksinkertainen nappula, jonka kautta tuot esille että osaat kirjoittaa roolin. Siihen ei haeta samanlaista syvyyttä tai fiilistä kuin oikeaan hahmoon.

      Saattaa kuulostaa hieman hassulta, mutta jos olisin liittymässä uuteen peliin, koen ajatuksen hahmon luomisesta heti liittyessä hyvin raskaalta. Tosin, olen muutenkin pelaaja jonka hahmot vaativat normaalisti muutaman kuukauden ajatustyön ja suunnittelun ennen toteutusta. Vaikka hahmo pitäisi kuitenkin luoda jossain vaiheessa, tuntuu se liittymisen ohella jotenkin ylitsepääsemättömältä. "Ei pliis nyt heti". xD

      Poista
  2. Moikka! Olit Skenessä (http://ropeskene.boards.net/) kysellyt linkinvaihtoa Hopeaketun kanssa ja tulin kertomaan että sopii hyvin! :) Lisään blogisi yhteistyökumppaneihin piakkoin!

    VastaaPoista

• Käytä asiallista kieltä.
• Kunnioita jokaisen omaa mielipidettä vaikka omasi olisikin eri.
• Aihetta saa täydentää omasta puolesta.
• Jos mielipiteesi on jyrkästi vastaan, perustelu olisi mukavaa. Se voi auttaa kirjoittajaakin näkemään asian eri kannalta.