Postauksen sävy on provosoivampi, koska teki
vain mieli. ¯\_(ツ)_/¯
Mikä kuuluu ylläpidon työhön? Onko ylläpidolla velvollisuus
ottaa kaikki mukaan roolipeliinsä? Voiko ylläpitäjä poistaa kenet vain
roolipelistä? Täytyykö ylläpidon selvittää pelaajien välisiä sotkuja? Täytyykö
ylläpidon tehdä aina "se oikea" päätös? Onko inhimillinen,
virheellinen päätös "huonon" ylläpitäjän merkki?
Itse olen henkilökohtaisesti satunnaisin ajoin tuntenut,
että minulta ylläpitäjänä vaaditaan epäinhimillisen paljon ottaen huomioon
olosuhteet ja mitä ylläpitäjyys oikeasti on. En ole lapsenvahti. En ole
sotkujen selvittäjä. Minulla ei aina ole aikaa tai edes kiinnostusta olla
roolipelissä (koska omg, minulla on irl elämä). En joskus vain jaksa tehdä
jotain. Minullakin on huonoja päiviä. Teen inhimillisiä virheitä, kuten
sinäkin. Teen joskus huonoja päätöksiä, sinun näkökulmastasi. En tule toimeen
kaikkien kanssa (se on mahdotonta, sinullekin). Ylläpitäjyys ei ole työni. Se
on harrastukseni.
Ylläpidolta vaaditaan täydellisen ihmisen ihannetta, mitä
kukaan pelaajista ei kuitenkaan itse täytä
Pelaajilla on monesti virheellinen käsitys siitä, mitä
ylläpidon työ on ja mitä siihen oikeasti kuuluu. Ylläpito ei ole
asiakaspalvelu, jonka velvollisuus on olla sinulle miellyttävä ja yrittää pitää
sinut mukana roolipelissä. Ylläpitäjät ovat tavallisia ihmisiä, jotka
harrastavat roolipelejä ja sattuvat nyt perustamaan oman sellaisen. Oman
roolipelin perustaminen ei silti lyö otsaamme leimaa, että ”tätä saa kohdella
miten haluaa, sen on pakko olla täydellinen tai sitten se on huono ylläpitäjä”.
Ylläpitäjiä tulisi kunnioittaa tasavertaisina kanssaihmisinä.
Jos ylläpito ei saa sanoa sinulle pahasti, miksi sinä saisit sanoa ylläpidolle
pahasti? Tee toisille niin kuin haluat itsellesi tehtävän.
Teoriassa ylläpito saa toimia diktaattorimaisesti jos
haluaa, etkä sinä voi valittaa siitä
Niin, teoriassa. Roolipelit ovat kuin personal-sivut, jotka
kuuluvat sen ylläpidolle ja jonka pyörittämisestä ylläpito saattaa maksaa
oikeaa rahaakin. Hyvä kysymys kuuluu, miksi ylläpito ottaisi omaan
henkilökohtaiseen roolipeliinsä pelaajia, joiden kanssa ei tule toimeen? Miksi
ylläpito maksaisi oikeaa rahaa siitä, että hänen sivuillaan on asioita, mistä
hän ei pidä?
Jos ylläpito käytännössä toimisi täysin mielivaltaisesti ja
epäreilusti, niin se tulisi kyllä esiin roolipelissä. Roolipeli ei voi kerätä
montaakaan jäsentä, jos sen ylläpito olisi oikeasti, no, perseestä. Miettikää
tätä kun ensi kerralla kuuntelette kaverinne katkeraa propagandaa siitä, kuinka
jonkun roolipelin ylläpito on sekaisin, itsekäs, poistaa ketä huvittaa, toimii
epäreilusti, ei pidä kenestäkään jne. Mikäli roolipeli toimii hyvin ja kerää
vakituisia jäseniä, niin todennäköisesti se kaverisi on itse ollut kaikkia
mainitsemiaan adjektiiveja, eikä ylläpito.
Tästä voidaankin luoda aasinsilta toiseen aiheeseen: ylläpidon
kunnianloukkaus. Valheellisten tietojen levittäminen, toisen ihmisen
(ylläpidon) asettaminen negatiiviseen valoon, juorujen levittäminen,
yksityiselämään hyökkääminen, jne. ei ole ok. Ylläpitäjät eivät ole julkisia
henkilöitä, joista voi netissä kirjoitella mitä huvittaa, kuten poliitikot.
Tavallisina ihmisinä meilläkin on oikeuksia ja sinä saatat juuri rikkoa niitä.
Kun ylläpidon arvostelu menee törkeäksi, en koe sitä enää roolipelimaailman
sisäiseksi asiaksi, vaan henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi toista ihmistä kohtaan.
Pelaajien tekopyhyys – sorry not sorry
Tavallinen pelaaja voi sanoa ruman kommentin toiselle ja sen
voi kuitata anteeksipyynnöllä ja selityksellä: ”oli huono päivä”. Jos ylläpito
tekisi saman, niin todennäköisesti siitä saisi pitkäaikaisen leiman: huono
ylläpitäjä, kohtelee kaikkia tylysti, sanoo rumia asioita, ei osaa ottaa
kritiikkiä vastaan, suuttuu heti jne. Ymmärtänette mitä haen takaa.
Pelaaja voi olla epäaktiivinen ja se on ihan ok. Ylläpitoa
saatetaan hiillostaa, jos on hetken poissa muiden kiireisten asioiden
takia. ”Eikö sinua kiinnosta oma roolipelisi?” No, jos laitetaan työt ja
roolipeli vaakakuppiin, niin eipä se roolipeli taida paljon kiinnostaa. En voi
roolipelillä ostaa kaupasta leipää, lol.
Tavallinen pelaaja voi siis tehdä monia huonoja päätöksiä,
olla monia huonoja päiviä, kiihtyä nopeammin, olla vähän tyly ja se kaikki on
ihan ok. Ylläpito ei voi tehdä näistä mitään ja voi silti saada arvostelevia
kommentteja ylläpitotavastaan.
Just wonder, mitenköhän asetelmat kääntyisivät jos
ylläpitäjät olisivat tavallisia pelaajia heidän hienoilla
pelleily-oikeuksillaan ja pelaajien pitäisi niellä se kaikki silmät kirkkaina? Oletko koskaan ajatellut?
Koin aiheelliseksi kirjoittaa tämän postauksen kaikkien ylläpitäjien hyväksi. Ylläpitäjät: älkää kokeko huonoja fiiliksiä siitä, jos joskus teette inhimillisiä virheitä, teillä on huono päivä tai saatte syytöksiä ties mistä. Se kaikki on ihan hyväksyttyä ja vaikka kaikki muut vaatisivat teiltä kohtuuttomia suorituksia, niin muistakaa: roolipelit on harrastus. Menkää peliinne rentoutumaan ja minimoikaa stressiä aiheuttavat tekijät pelissä. Roolipelaamisen pitää olla kivaa - pelaajille ja ylläpitäjille! Muutetaan roolipelimaailmassa vallitsevaa kulttuuria ylläpidon asiakaspalvelutyöstä ja muistutetaan, että me kaikki olemme vain harrastuksesta nauttivia ihmisiä.
Pahoittelut, mikäli ei-ylläpitäjät kokevat postauksen hyökkäävänä. Postaus on provosoivampi sanoman läpi saamiseksi.
PART 1.
VastaaPoistaKomppaan 99%. Outoa että olen kirjoittanut toiseen foorumiin täsmälleen samana päivänä (kuin sinä julkaisit tämän blogin) samasta aiheesta ja aiemmin viikolla käsittelin sitä enemmänkin eri ihmisten kanssa selvittäessäni erinäisiä asioita yllättäen tähän nimenomaiseen aiheeseen liittyen. Ehkä se on kollektiivista tietoisuutta tai jotain.
Anyhow, itse pidän ylläpitämisessä siitä että kaiken sen oman pelaamisen ja hauskanpidon ohessa voin myös auttaa muita. Tykkään ratkaista ongelmia tai olla apuna ongelman ratkaisussa. Usein olen liian kiltti ja uhraan omaa aikaani ja energiaani enemmän kuin pitäisi. Olen useammin kuin kerran venyttänyt roolipelaajieni auttamiseksi, neuvomiseksi tai asioiden selvittämiseksi tuntikausia siitä ajasta joka olisi varattu mm. yöuniin ennen työpäivää johon herätys olisi ollut aamu kuudelta. En todellakaan edes muista milloin olisi käynyt niin että olisin lykännyt pelaajan apua kyselevään viestiin vastaamista siksi että minun olisi jo pitänyt olla nukkumassa. Tämän johdosta olen useammin kuin kerran mennyt töihin tunnin yöunilla, joskus samoilla silmillä. Ainoa asia mistä en ole vielä joustanut on töihin ilmestyminen - ei kun hetkinen - olen sittenkin pyytänyt vuoroja vapaaksi voidakseni hoitaa jonkin roolipeleihin liittyvän asian. Lol!
Ah, en tiennytkään että kirjoitit samasta aiheesta! Olen vain pyöritellyt tätä postausideaa jonkin aikaa, mutta pari kertaa hyllyttänyt sen koska ajattelin sen olevan liian hyökkäävä tai että porukka ymmärtää koko postaukseni pointin väärin: että yrittäisin muka pönkittää ylläpitäjien asemaa, ettei heidän toimiaan saisi kyseenalaistaa, koska kyseessä olisi yp:n sortamista. Muttajoo, hyvä että pointtini meni perille asiallisena ja ilmeisesti ajankohtaisenakin puheenaiheena. Halusin viimein avautua vähän siitä mitä ylläpidot joutuvat (joskus, ehkä, jotkut) kokemaan. Mielestäni ylläpitäjien vaivannäöstä puhutaan aivan liian vähän - aina tuntuu, että kaikki keskittyvät huomioimaan ja puhumaan ylläpitäjien huonoista puolista (tai "huonoista" puolista).
PoistaPART 2.
VastaaPoistaKun palaan töistä oltuani jo liki 24h yhtäjaksoisesti valveilla, hoidan ja lenkitän koirat jonka jälkeen menen roolipeliini. Siellä sama pelaaja, jonka tsemppaamiseen, rohkaisemiseen, neuvomiseen ja yleiseen henkiseen auttamiseen uhrasin yöllä tuntikausia riitelee pidempään pelanneiden pelaajien kanssa jotka yrittävät epätoivoisesti neuvoa häntä muchauksen täyteisessä mönkään menneessä pelissä jossa pelaaja kuvitteli hahmonsa virheellisesti kuolevan, mutta asenne on että neuvot "tavallisilta alamaisilta" eivät kelpaa. Kun alan jälleen hoitaa asiaa ja yhtäjaksoisesti valvottuja tunteja alkaa olla 28 ja paljastan sen pelaajalle pahoitellessani jo valmiiksi mahdollisesti sekavia vastauksia, pelaaja nyrpistää henkistä nenäänsä ja uhriutuu. Sitten käsittelemme seuraavat pari tuntia hänen tunteitaan ja sitä mikä kaikki tähän on johtanut. Alan epäillä mielessäni pelaajan asennevammaa mutta mielessäni ei käy mitä järkeä minun on istua koneella vieläkin selvittämässä asiaa koska huomennakin olisi töitä. Pääsen viimein nukkumaan, olisin voinut käyttää tämänkin ajan pelatakseni itse. OH well. Seuraavana päivänä töiden jälkeen päätän viedä hahmoni tämän kovia kokeneen pelaajan seuraan jotta hän saa viimeinkin hahmonsa mukaan peliin ja se saisi sysäyksen kohti pelaajan kertomaa pelipolkua. Pelaaja säikähtää hahmoani ja uskoo että hänen hahmonsa ollaan tultu tappamaan ylläpidon toimesta. Tässä vaiheessa harmistun jo itsekin, sillä olen jo mielestäni yrittänyt kaikkeni ja kysyn pelaajalta onko hän varma että VT on hänelle sopiva paikka. Pelaaja loukkaantuu tästä lisää ja lopulta totean, että VT ei varmaan ole hänelle oikea paikka ja sitten hän lähtee jonnekin muualle. Jonkin ajan päästä pelaaja löytyy mesoamasta siitä kuinka VT ylläpito on itsekästä ja varmasti jostain anal vortexin syvimmistä syövereistä.
Olen samaa mieltä siitä, että pelaajien pitäisi huomioida enemmän ITSEÄÄN ja omia pelitottumuksiaan mitä roolipeleihin tulee. Jos pelin henki, tyyli tai porukka ei sovi itselle, niin miksi siellä pitäisi pelata? Ei yp yritä potkia ketään pois tai ohjata pahuuttaan pois pelistä, vaan ihan koko peliyhteisön ja erityisesti kyseessä olevan pelaajan _itsensä kannalta_ olisi parempi jos hän pelaisi pelissä, minne hänkin istuu kuin tatti muiden joukkoon. Mutta joskus tuntuu, että jotkut kokevat hyvin tärkeäksi olla osa nimenomaan _tätä_ kyseistä peliä, vaikkei peli oikeasti sovi pelaajalle.
PoistaPART 3.
VastaaPoistaKostoisku on suunniteltu ja VT kopio ilmestyy. Sitä ei tietenkään poisteta neutraalista kehotuksesta. Pinnani venyy venymistään. Neuvottelen. Nostan kärkkäyden astetta viesteissäni kunnes kostaja on tehnyt selväksi "ettei ole tehnyt mitään väärää", että näen vain harhoja - hänhän ei missään nimessä ole jäljentänyt tilaustyöpiirroksiani sivuilleen muiden hahmoiksi ja kuvituksiksi ja olen ihan sekaisin kun kuvittelen "omistavani käsitteet magiasta ja fantasiasta" koska lol - magia ja fantasiahan ovat olemassa ainoastaan juuri siinä muodossa ja sillä logiikalla jolla ne toimivat VTssä... Hihi. Alkaa vituttaa. Ex. pelaajan nenäkkyys ja käytös jatkuvat. Kopiossa kauhistellaan kuinka olen sekaisin kun "haluan omia kaiken", "koen varmaan tämänkin pelin kilpailijana" ja "on toi Kiro ihan hullu". Pyydän vihdoinkin apua, jolloin useampi pelaaja tulee kopion vieraskirjaan sanomaan että tämä on väärin ja kopio nähdään selvästi kopioksi... Ja sitten peli lopulta, vihdoinkin, muuttuu niin että siellä ei ole kopioitua matskua - ei niin paljon, ihan vain vittuillakseen jätetään jotain VTlle erittäin tunnusomaista sinne julkisesti niin että muutkin voivat kopioida sen saman jutun - ja sitten tietenkin uhriudutaan entistä enemmän.
PART 4.
VastaaPoistaOlen ollut vuosikaudet julkisuudessa hiljaa kaikista minuun ja VTseen kohdistuneista "hyökkäyksistä" ja ikävistä juoruista, mutta sen jälkeen kun työpaikalleni tultiin (luit oikein, ei siitä sen enempää), päätin että nyt tämä loppuu ja asioihin on tultava muutos. Päätin alkaa kertoa omia näkökantojani nettiin ja tuoda niitä esiin niin hyvin kuin tapauksista muistan.
Tälläkin hetkellä kello on 2:17 aamulla ja tämän kirjoituksen ohessa kerron apua kysyneelle roolipelaajalle kuinka hän voi edetä uudella hahmollaan ja mitä kannattaa tehdä jotta hän saa hahmonsa mukaan pidemmälle edenneiden vaikutusvaltaisten hahmojen kuvioihin. IRL elämästä oppineena neuvon häntä laittamaan hahmonsa rohkeasti ihan kenen tahansa vaikeankin hahmon seuraan ja ystävystymään jauhamalla tälle paskaa ko. hahmon vihollisesta. Yhteisistä vihollisista syntyy ystäviä. Se on viihdyttävää roolihahmojen kohdalla ja tällaisten sairaiden paskanjauhantakuvioiden ja häiriköintien pitäisikin jäädä pelimaailmoihin hahmojen välille ja osata ymmärtää ettei pelaaja-ihmisten kuulu käyttäytyä niin.