lauantai 13. joulukuuta 2014

ylläpitäjä ei saa hylätä peliään

Ylläpitäjä ei koskaan saisi hylätä peliään lopullisesti tai edes pitkäksi aikaa. Näin kuitenkin käy surullisen usein.

Olet löytänyt mielenkiintoisen roolipelin, johon olet tutustunut huolellisesti. Tekstejä lukiessa mielessäsi on mahdollisesti käynyt ajatus hahmosta, jolla voisit pelata kyseisessä pelissä. Lopuksi päätät liittyä peliin, lähetät liittymishakemuksen tai luot tunnuksen, ja odotat muutaman päivän vastausta hyväksymisestä. Olet innostunut pelistä ja suunnittelet hahmoa ahkerasti, mietit jo millaisia pelejä pääset pelaamaan. Parin viikon päästä mietit, teitkö huolimattomuusvirheen kun et ole päässyt mukaan peliin. Päätät odottaa vielä ja kysyt vieraskirjassa, onko ylläpito huomannut liittymisesi. Useampi viikko vierähtää, eikä viestiin vastata. Lopuksi voit todeta, ettei ylläpito ole todennäköisesti edes tulossa lähiaikoina paikalle. Olit luonut hahmon valmiiksi ja odotit malttamattomasti pelaamisen aloittamista. Nyt se innostus on hiipunut olemattomiin eikä hahmolla ole käyttöä. Liittymisesi odottaa edelleen ylläpitoa ja ensi kerralla kun ylläpitäjä pääsee paikalle, hän saattaa vahvistaa liittymisesi ja olet mukana pelissä. Mutta onko silloin jo liian myöhäistä? Kiinnostaako enää pelaaminen pelissä, jossa liittyminen on kestänyt pahimmillaan monia, monia viikkoja?

Epäaktiiviset pelit ovat ansoja

Yleensä roolipeli on hiipunut pikku hiljaa hiljaiseloon, eikä epäaktiivisuudesta ole ilmoitettu erikseen missään. Epäaktiivisuutta saatetaan pitää väliaikaisena tai ylläpito olettaa sen näkyvän ulkopuolisellekin. Näin ei kuitenkaan aina ole ja siksi olisi tärkeää ilmoittaa esimerkiksi roolipelin päivityksissä, jos pelissä on meneillään hiljainen aika tai ylläpidolla on kiireitä. Mikään ei ole turhauttavampaa, kuin liittyä peliin mikä ei edes ole toiminnassa. Näin ylläpitäjän kannalta sama toimii linkinvaihdossa: on inhottavaa jos peli ei päivitä linkkilistaa tai vastaa pyyntöihin. Sitä paitsi, aktiiviselle roolipelille ei ole mitään iloa olla epäaktiivisen pelin linkkilistalla. Aktiivinen peli antaa mainosta toiselle pelille, koska sivustolla on vierailijoita. Epäaktiivinen sen sijaan ei, koska pelin sivuilla ei ole vierailijoita eikä linkkilistaa lue kukaan.

Ylläpito on tärkein pyörä roolipelissä

Pelaajat ovat todella tärkeitä roolipelille, koska ilman pelaajia ei ole peliä. Jotta pelaaminen olisi kuitenkin mahdollista, tarvitaan ylläpito. Jos ei ole ylläpitoa, kukaan ei huolehdi roolipelin sivuista tai foorumista. Jos pelillä ei ole valvojia, kukaan ei myöskään valvo sääntöjä tai hyväksy uusia pelaajia/hahmoja. Riippuu roolipelistä, kuinka riippuvainen se on ylläpidosta. Mitä enemmän oikeuksia valvojille myönnetään, sitä enemmän he voivat tehdä työtä ylläpidon puolesta. Yksikään roolipeli ei silti pärjää pelkkien valvojien voimalla.

Ylläpito on esimerkki pelaajille: jos ylläpitoa ei kiinnosta olla paikalla omassa pelissä, miksi pelaajia kiinnostaisi? Etenkin chatpeleissä kaikki lähtee ylläpidosta. Viikonkin hiljaisuus ylläpidossa voi vaikuttaa pelaajiin rankasti.

Lue vieraskirjan viestit ja tarkista liittymiset!

Vaikka roolipelisi olisi epäaktiivinen ja ilmoittaisit siitä sivuilla, muista silti käydä silloin tällöin lukemassa pelisi vieraskirjaa ja tarkistamassa liittymiset. Jotkut haluavat liittyä mukaan epäaktiivisiin peleihin, toivoen niiden aktivisoituvan pian. Vieraskirjassa saattaa olla tärkeitä viestejä ja on kohteliasta, esimerkiksi linkinvaihtajille, päivittää heidän sivunsa osoitteita.

Vaihtuva ylläpito - hyvä vai huono asia?

Joskus ylläpito vaihtuu ja kapuloihin astuu aivan uusi porukka tai käyttäjä. Ylläpidon vaihtumisessa on hyviä ja huonoja puolia. Tehdään yksinkertainen plus-miinus -lista:

+ Uudella ylläpidolla on intoa ja halua edistää roolipeliä.
+ Ylläpitäminen on mukavaa, ei pakkopullaa. Tulokset ovat positiivisempia kun ylläpito tekee työtä mielellään.
+ Roolipeli voi saada uudistuksia ja uudet ajatukset pääsevät esille.
+ Roolipelin ei tarvitse lopettaa toimintaa.
+ Ylläpidosta kiinnostuneen pelaajan ei tarvitse luoda kokonaan uutta roolipeliä, vaan voi siirtyä jo olemassa olevan pelin johtoon  netin valtava pelimäärä ei kasva entisestään.

- Uuden ylläpidon tyyliä ei tunneta. Kuinka tarkkana ylläpito on sääntöjen suhteen? Kuinka helposti saa varoituksen?
- Ylläpito voi tuntua vieraalta, kun vanha ja tuttu on siirtynyt pois.
- Ylläpito ei välttämättä tunnu ylläpidolta. Johtoon siirtynyttä pelaajaa ei huomioida ylläpitäjän tavoin, vaan pidetään edelleen muiden kaltaisena  sanaharkka ylläpidon kanssa voi johtaa inhottavuuksiin tai varoituksia ei kuunnella. Vaikka ylläpitoa ei pidä nostaa ihmisenä ylempiarvoisemmaksi, niin titteli on hyvä huomioida.
- Jatkuvasti vaihtuva ylläpito aiheuttaa sekaannusta ja epäjärjestystä.
- Tuleeko uusi yp-porukka toimeen keskenään? Onko yhteydenpito riittävää hyvään ja johdonmukaiseen ylläpitoon? Toimivatko ylläpitäjät yhdessä vai erikseen?


Oma ajatukseni on, että jos luo roolipelin, ei sitä voi sormia napsauttamalla lopettaa. Pelaajat ovat uhranneet paljon aikaa peliin, eikä olisi oikein riistää pelaamisen iloa. Jos ei millään kykene itse ylläpitämään, voi valita seuraajan. Jos peli on epäaktiivinen, sen lopettamisesta voi keskustella yhdessä pelaajien kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

• Käytä asiallista kieltä.
• Kunnioita jokaisen omaa mielipidettä vaikka omasi olisikin eri.
• Aihetta saa täydentää omasta puolesta.
• Jos mielipiteesi on jyrkästi vastaan, perustelu olisi mukavaa. Se voi auttaa kirjoittajaakin näkemään asian eri kannalta.