lauantai 30. heinäkuuta 2022

Onko nuorille enää roolipelejä?



Selaan 30.7.2022 Ropenet.fi 'n mainostetut roolipelit läpi ja vahvistan oman tunteeni oikeaksi. Moni roolipeli näyttäisi olevan täysi-ikäisille pelaajille suunnattu, eli siis ikärajaltaan K18. Tarkalleen ottaen pienen tutkimukseni jälkeen totean, että 12:sta mainostetusta, eri genren roolipeleistä 7 on K18, 2 on K16 (tai suositus), yksi on avoin kaikille ja kahdesta en löydä mainintaa. Muistan että monet (=lähes kaikki) oman sukupolveni ropettajista aloittivat harrastuksensa jo hyvin nuorena, ennen teini-ikää tai sen aikana. Jos olisimme esiteinejä tai teinejä vuonna 2022, meille taitaisi jäädä aika pieni pelivalikoima tai rohkeimmat leikkisivät iiihan pikkuisen vanhempaa päästäkseen K16 tai K18 peleihin. Yikes!

Ilmiö on mielenkiintoinen ja tietenkin minulla on omat teoriani sen ymmärtämiseen. Ensinnäkin selasin vain Ropenetin mainostetut roolipelit läpi (tyhjenee 1.8.2022, huom niille jotka lukevat myöhemmin), sillä halusin nähdä kaikista aktiivisimpien roolipelien ikärajat. Ropenetin mainosboksi on ymmärtääkseni paras keino mitata aktiivisia pelejä nykytilanteessa, enkä tästä syystä vilkaissut listattuihin peleihin. Voi siis olla, että nuoremmille avoimia pelejä on todella olemassa runsaasti suhteessa koko skeneen (tai tiettyyn genreen), mutta ne eivät ole yhtä aktiivisia tai eivät sattumalta ole mainostaneet itseään heinäkuun aikana. Mikä olisi hyvin ymmärrettävää huomioiden kesälomakuukaudet. Pidetään tämä siis mielessä.

Sitten niihin teorioihin.



1) K18 on jatkumoa menneille vuosille

Uskallanko väittää, että erityisesti eläinroolipeleissä oli 2010-luvun molemmin puolin trendinä omanlaisensa gore ja kova tyyli? Omat muistoni tuosta ajasta sanovat, että sitä jopa ihannointiin tietyllä tavalla ja se oli hyvän ja uskottavan eläinroolipelin merkki. Piti olla kova, siisti ja hurja. Liika pehmoilu oli "tylsää" ja "hyvään" eläinropeen oli mielellään lätkäisty edes jonkinlainen ikärajaleima, joka osoitti että täällä TAPAHTUU. Meillä on menoa ja juonia, draamaa ja tragediaa! Väkivalta ja seksuaaliset teemat olivat sen ajan normaali ja uskon monien tuon ajan eläinropettajien tunnistavan, mistä puhun.

En voi puhua muiden genrejen tilasta menneinä vuosina, sillä en niihin ole osallistunut. Mutta mikäli muissa genreissä oli havaittavissa samoja piirteitä, toki poislukien genret joissa väkivalta teemana on oleellinen osa koko itse genreä (esim. rikos), niin uskon nykyisen K18-buumin olevan eräänlaista jatkumoa sille, missä skenessä nykyaikuiset ovat kasvaneet. Voi myös olla, että esimerkiksi eläinroolipelit ovat viimein hinautuneet sinne, missä niiden olisi aina pitänyt olla. Eli ei 13-vuotiaiden saatavilla.

Näiden teemojen yleisyydestä (genreä tarkentamatta) kertonee myös seuraava kommentti, joka on poimittu kyselytutkimuksestani Alaikäisten osallistumisesta K18-pelisisältöön.

"Nuorempana en välittänyt vaikka alaikäiset pelasikin seksipelejä, se oli ihan täysin normaalia enkä tiennyt yhtään roolipelisivustoa missä tämmöisiä pelejä ei olisi pelattu.--"


2) Julkiset keskustelut ovat muokanneet kulttuuria ja suhtautumista alaikäisiin pelaajiin

"Julkisilla keskusteluilla" viittaan erityisesti eräässä yleisessä roolipelifoorumissa (jonka nimeä en muista, miksi en muista?!) käytyä julkista väittelyä siitä, mitä alaikäisten pelaajien kanssa on soveliasta pelata. Osallistuin tähän itsekin (enkä varmaan allekirjoita enää pointtejani, jotka olen muutenkin unohtanut) ja väitän keskustelun olleen yksi oman aikansa suurimpia ja mielenkiintoisimpia. Keskustelun ydin oli siinä, onko aikuisen pelaajan soveliasta pelata väkivaltaa ja erityisesti seksuaalisia pelikohtauksia alaikäisen pelaajan kanssa. Keskustelu inspiroi myös tätä blogia tekemään kämäisen kyselytutkimuksen Alaikäisten osallistumisesta K18-pelisisältöön. Inspiroipahan se myös kirjoittamaan pari postausta ikärajoista, joita ei tosin koskaan julkaistu keskeneräisyydessään. Ehkä joskus, ehkä joskus.

Toinen teoriani koskee tämän kyseisen julkisen soveliaisuuskeskustelun luomaa painetta ja uutta ajatusta, joka kenties jopa pakotti roolipelit reflektoimaan ikäkysymystä omaa sisältöään vasten. Se ei välttämättä tapahtunut heti, mutta saattoi vaikuttaa kokonaisuuteen jonka näemme tänään. Ensimmäistä kertaa asia kyseenalaistettiin julkisesti ja näkyvästi, argumentoitiin puolesta ja vastaan. Riippumatta siitä mitä aiheesta ajatteli, uskon että voimme todeta keskustelun olleen tärkeä ja tervetullut - rönsyilystä ja räväkkyydestään huolimatta.

Enää ei ollut aivan sama, oliko vastapelaaja täysi-ikäinen vai alaikäinen, halusiko hän hahmoaan johonkin väkivaltatilanteeseen vai ei. Itse ammensin keskustelusta paljon ja uskon, että se auttoi kehittämään ajatteluani asian suhteen. En tarkalleen muista minä vuonna tuo keskustelu käytiin, mutta olin joka tapauksessa itse siellä nuoremmassa porukassa, joka oli suunnilleen vasta täysi-ikäistynyt kun keskustelu foorumilla tapahtui. Koska aktiivinen ropeaikani painottui ajalle kun olin vielä alaikäinen, en koskaan ollut aikuinen osapuoli tietynlaisissa peleissä. Pelasin kyseiset pelit aina oman ikäisteni kanssa tai olin seuraani nuorempi.

Itse asiassa löysin postausluonnoksen vuodelta 2019, jossa kuvailen omaa osallistumistani alaikäisenä aikuisten peleihin. En ole koskaan julkaissut tätä postausta, joka liittyy juuri ikärajoihin, mutta halusin kopioida mitä tuolloin olen kirjoittanut.



3) Pelaajarakenne on aikuista, eikä kysyntää nuorten peleille juurikaan ole

Tähän väitteeseen nojaan paljon ja perustelen miksi. Olen ihan pihalla mitä tulee WhatsApp- ja Instagram -ropeihin, mutta ymmärtääkseni nuoremmat sukupolvet eivät todellakaan ole lopettaneet kirjoittamisharrastusta. Se vain tapahtuu eri alustoilla, kuin aiemmin. Vieraskirja-, foorumi- ja chatroolipelit ovat 2000- ja 2010-lukua, eikä ihme: Me vartuimme netissä, missä keskustelut ja yhteisöt syntyivät mainituilla alustoilla. Luonnollisesti siis myös kirjoitusharrastus linkittyi näille alustoille. Nykyiset yhteisöt elävät vahvasti Instagramissa, eikä ropeyhteisö ole kehityksestä irrallinen. Onko rohkeaa väittää, että perinteiset nettiropettajat ovat jo pääosin aikuisia ja nuoret ovat pesiytyneet omiin yhteisöihin yksityisiin pikaviestimiin ja Insta-skeneen?

Jos suuri joukko nuoria jonottaisi ovella odottamassa roolipeliä, he olisivat jo perustaneet niitä itse. Niin ainakin haluan ajatella. Mutta jos kysyntää ei ole (tarpeeksi), sitä ei ole. Aikuiset luovat ropeja muille aikuisille ja haluavat todennäköisesti roolipelata muiden aikuisten kanssa, välttäen täten äskeisen kakkosteorian kaltaisia hankaluuksia. Toinen, pessimistisempi syy voi myös olla, että nuorten uskotaan aiheuttavan kitkaa ilmapiiriin impulsiivisemman ja epäkypsemmän käytöksen myötä.


4) K18 peliä on helpompi ylläpitää

Ja hyvästä syystä. Aikuiset ovat vastuussa itsestään ja huolehtivat omista tarpeistaan, toiveistaan ja rajoistaan. Ylläpitäjä ei tietenkään ole suoraan vastuussa anonyymeistä alaikäisistä pelaajistaan, vaan heidän huoltajansa ovat. Ylläpitovastuu on kuitenkin aivan erilainen K18 pelissä, kuin pelissä joka saattaa yhteen eri ikäisiä pelaajia. Ylläpitäjä voi luoda puitteet turvalliselle ja mukavalle pelaamiselle, mutta se voi vaatia huomattavasti enemmän valvontaa, kuin K18 roolipelissä. Se voi vaatia roolien ja pelikohtauksien seuraamista ja tarkkailua, (alaikäisten) pelaajien sensitiivistä seuraamista (osaa puuttua tilanteeseen ja kysyä, onko kaikki ok) tai tarkempia sääntö- ja ohjetekstejä. Viitaten kolmosteorian loppuun, avoimen roolipelin ylläpitäminen voi vaatia myös ristiriitojen selvittämistä eri tavalla kuin aikuisten kesken. Mutten itse varsinaisesti halua vajota ajatukseen, että nuoret olisivat rasite tai käyttäytyisivät huonosti ja hankalasti. Luotetaan nuoriin!



Yhdistämällä kaikki yllä mainitut, saadaan mielestäni ehkä todenmukaisin kuva siitä, miksi niin moni roolipeli on ikärajattu K18. Ehkä se pohjautuu hieman menneisiin vuosiin, jolloin väkivalta oli oleellinen osa pelikulttuuria. Toisaalta julkiset keskustelut ovat herättäneet pohtimaan, onko järkevää sallia pelissä alaikäiset pelaajat, jos pelissä tullaan pelaamaan tietynlaisia teemoja. Pelaajat ovat yhä (mielivaltaisen oletetusti) enenevissä määrin aikuisia, jotka haluavat pelata muiden ikäistensä eli aikuisten kanssa, aikuisia teemoja. Eikä nuoria välttämättä liiku vieraskirja-, foorumi- ja chatropeissa enää niin paljon, että roolipelit haluaisivat rakentaa maailmansa juuri heidän ikäisilleen sopiviksi. Ja kuten todettu, K18 peliä on yksinkertaisesti helpompi ylläpitää muun kiireisen elämän ohella.

Mitä tämä kertoo skenen tulevaisuudesta ja vastaanottavaisuudesta uusia, nuoria harrastajia kohtaan? Nuoren pelaajan voi olla hankala nykytilanteessa löytää aktiivista, ansioituneesti rakennettua roolipeliä, mitä kaikki mainostetut roolipelit todella ovat! On myös aikuisia, jotka pelaavat mielellään toimintaa, draamaa ja romantiikkaa kaikille sopivalla tyylillä. Ai että miten rakastan maailmanrakennusta ja hahmodialogia, joka ei mässäille sitten yhtään millään, mutta käsittelee taidokkaasti kipeitäkin teemoja. Koska se on täysin mahdollista ja tarjoaa turvallisen, sekä omaehtoisen mahdollisuuden tutustua elämän kurjiinkin puoliin vastapelaajan iästä riippumatta - siististi, kauniisti ja soveliaasti. Tässähän ihan inspiroituu neljän vuoden hiljaisuuden jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

- Kommentoidessa muistathan olla asiallinen.
- Olethan ystävällinen, etkä mainitse yksittäisiä pelaajia tai roolipelejä epäsuotuisassa kontekstissa.
- Kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.